اصطلاحاتی که در روابط مدرن باید بدانیم

نسل Z

میزان پیشرفت در خواندن

فهرست مطالب

تا حالا شده که یک روابط عاشقانه قوی با یک نفر داشته باشی ولی تو رو از دوست‌ها و خانواده‌اش پنهان کنه؟ یا بعد از اینکه مدتی با یک پارتنر بودی، کاملا ناگهانی مثل یک روح غیب‌اش بزنه؟ عمده این اتفاق‌ها در روابط احساسی ما، به دلیل وجود دنیای دیجیتال، اینترنت ، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها هستند که باعث بازتعریف ارتباط‌های ما شدند. جالبه بدونین که این اتفاق‌ها و رفتارها در دنیای مدرن Dating اصطلاح‌های خاص خودشون رو دارن که استفاده ازشون بین نسل Z و Y رایج شده (مطالعه بیشتر در مورد نسل‌ Y و نسل Z ).

اخیرا Business Insider مطلبی جالب رو منتشر کرده که در آن ۱۱ اصطلاح جدید و مدرن رابطه داشتن را شرح داده؛ این مطلب به قدری جذاب بود که ترجیح دادم ترجمه‌ای آزاد از این مقاله رو اینجا منتشر کنم تا ما نیز با این اصلاحات آشنا بشیم.


Stashing

اگر بخوایم ترجمه لغوی از این کلمه داشته باشیم، میشه «پنهان کردن» و همونطور که می‌تونین حدس بزنین این اصلاح وقتی استفاده میشه که شما در یک رابطه هستید که شریک‌تان شما رو نه به دوست‌هاش معرفی می‌کنه، نه اعضای خانواده‌اش و نه حتی پستی درباره شما توی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنه. چون شما دوست دختر/دوست پسر مخفی او هستید و درواقع شما رو پنهان می‌کنه. خب، بخاطر فرهنگ غالبی که تو ایران وجود داره، پنهان کردن پارتنر از ده‌ها سال قبل وجود داشته و نمیشه گفت موضوع جدیدی هست. در گذشته به دلیل از ترس خانواده پنهان کردن دوست پسر/دوست دختر اتفاق میفتاد؛ اما در حال حاضر مخفی کردن شریک عمدتا دلایل دیگری داره که آن را خطرناک میکنه! مثلا وقتی که فرد می‌خواهد که با مخفی کردن دوست خود نشان دهد که هیچ اتفاقی در دنیای من رخ نمیده و در رابطه‌ای نیستم، در نتیجه گزینه‌های ارتباط داشتن با بقیه را برای خودش باز بذاره. اگر در این چنین رابطه‌ای قرار گرفتید آگاه باشید که اسمی مدرن برای آن وجود دارد و به آن Stashing میگن.

Ghosting

یکی از رایج‌ترین اصطلاحات دنیای قرارگذاشتن Ghosting یا «روح شدن» است و زمانی رخ میده که شریک‌تان به طور کاملا ناگهانی و بدون هیچ ردی از خودش غیبش میزنه! ممکنه با شخصی برای چند روز و حتی چند ماه رابطه داشته باشین ولی ناگهان یه روز از خواب پامیشین و میبینین دیگه وجود نداره. جواب پیام‌ها یا زنگ‌هاتو نمیده و حتی بلاک‌ات کرده تا از داشتن دیالوگ‌های بهم‌زدنِ رابطه با شما خودداری کنه. می‌دونم، حرکت بزدلانه‌ای محسوب میشه ولی این روزها این رفتار خیلی رایج شده.

Zombie-ing

اگه تا حالا کسی شما رو پیچونده و دچار روح‌زدگی شدین (رجوع شود به Ghosting)، به احتمال زیاد بعد یه مدت اون فرد برگرده؛ به این رفتار میگن Zombie-ing ، «زامبی شدن» یا به فارسی میشه «مرده متحرک شدن». معمولا بعد یه مدتی، اون شخصی که ناگهان غیب‌اش زده بود، برمی‌گرده و انگارنه‌انگار که اتفاقی افتاده؛ دقیقا عین اینکه یک مرده از دوباره راه بیفته. این روزها خیلی رایجه که این افراد زامبی‌طور، ناگهان توی تلگرام بهتون پیام بدن و بگن «سلام، چطوری؟». به لطف وجود شبکه‌های اجتماعی هم، این زامبی‌ها سعی می‌کنن دوباره حساب کاربری‌تون رو فالو کنن و مثلا عکس‌های اینستاگرام‌تون رو لایک کنن.

Benching

برای این اصطلاح ما یه معادل کاملا دقیق، خوب و رایج داریم: «توی آب‌نمک خوابوندن». برای توضیح این اصطلاح که خیلی بعید می‌دونم آشنا نباشین، باید بگم وقتیکه شما با ملاقات یک نفر جدید، شروع می‌کنین به ساختن اولین پایه‌های رابطه‌ داشتن با اون شخص، اما رفتارهای عجیبی ازش سرمیزنه؛ مثلا میگه بین ما خبری نیست، یا اینکه مدام شُل کن سِفت کن درمیاره و از این دست رفتاره؛ اونوقته که به احتمال زیاد و به اصطلاح شما رو خوابونده توی آب نمک. درواقع شما رو به عنوان بک‌آپ و پشتیبان درنظر گرفته و به دنبال شخص دیگه‌ای برای رابطه می‌گرده. و اگر هم بعد مدتی شخص موردنظرش رو پیدا نکرد، احتمال زیاد برمیگرده سمت شما و فاز رابطه داشتن برمی‌داره؛ من که فکر نمی‌کنم پایان خوشی برای اینجور رابطه‌ها وجود داشته باشه، موافقین؟

Catch and release

بخوایم معادل فارسی برای Catch and release درنظر بگیریم باید بگیم «به دست آوردن و رهاکردن». به دست آوردن و رها کردن درواقع یک اصلاح ماهیگیری تفریحی است که ماهیگیر بلافاصله بعد از اینکه ماهی به قلاب افتاد، آن را جدا کرده و دوباره در آب رها می‌کنه. از این روش معمولا برای اندازه‌گیری و وزن کردن ماهی‌ها در شرایط خاص و با قلاب‌های بدون دندانه استفاده می‌کنن. حالا سوالی که پیش میاد اینه که گرفتن و رهاکردن توی دنیای Dating به چه معناست.

این روش مورد علاقه عاشق‌های تعقیب و گریز ه. این فرد تمام تلاش‌شون رو می‌کنه تا با خوش‌زبانی شما رو به Date‌ گذاشتن راضی کنن و این تلاش هم تا لحظه‌ای که شما راضی شوید بی‌وقفه ادامه می‌دهد؛ درست در لحظه‌ای که شما راضی ‌می‌شوید، اصطلاحا شما را «به دست می‌آورد» و بلافاصله علاقه خودش رو از میده و با «رها کردن» شما به دنبال هدف بعدی می‌ره. شما هم به عنوان قربانی، چیزی جز گیج‌شدن ، مزاحمت و دل‌زده شدن از افراد، چیز دیگری حاصل‌تان نمیشه.

Breadcrumbing

احتمال زیاد شما با کمی تغییرات داستان هانسل و گرتل رو توی بچگی‌تون شنیدین؛ داستانی که یک برادر و خواهر کوچک برای علامت گذاشتن مسیر بازگشت به خانه، خورده نان‌هایی را در مسیر رها می‌کنند. «ریختن خورده نان» یا همان Breadcrumbing اصطلاحی هست که در دنیای Dating نیز ازش استفاده میشه و به افرادی نسبت داده میشه که دنبال‌تان می‌افتند ولی درواقعیت هیچ علاقه‌ای به داشتن رابطه با شما ندارن.

سوالی که ممکنه براش ما پیش بیاد این هست که:‌ «پس تفاوت Catch and release با Breadcrumbing در چیه؟» برای پاسخ به این سوال‌تون باید بگم که در حالت Catch and release فرد واقعا علاقه به شما داره ولی به محض به دست آوردن‌تان شما را رها می‌کنه و میره؛ اما در Breadcrumbing فرد به ظاهر به شما علاقه داره ولی در باطن اینگونه نیست. معمولا تشخیص چنین شخصی در اولین گام‌های ارتباط دشواره، به خصوص اینکه در گفتگوها و پیام‌های‌تان سیگنال‌هایی دریافت می‌کنین که آن شخص به شما علاقه دارد، اما به زودی متوجه می‌شین که اینطور نبوده.

Cushioning

تا حالا براتون پیش اومده که باکسی رابطه داشته باشید که از یه جایی به بعد حس کنید که این رابطه به شکل خوبی قرار نیست پیش بره؟ و به جای اینکه این رابطه رو تموم کنید، دنبال یه بهونه می‌گردید، شروع می‌کنید به چَت کردن با چند نفر همزمان و به قول معروف تیک و تاک زدن تا اینکه فشار بهم زدن رابطه رو به شکل مصنوعی کم کنی؟ حتی باعث بشید شخص مقابلت رابطه رو تموم کنه، نه شما. به این رفتار تو دنیای مدرن قرارگذاشتن میگن Cushioning . این اصلاح از Cushion که در لغت به معنی «با کوسن و بالش نرم مزین کردن» است، آمده و معادل فارسی خوبی براش پیدا نکردم. درواقع شما به‌جای روبرو شدن با واقعیتِ سختِ به‌هم‌زدن رابطه، سعی می‌کنین با روش‌هایی دردش رو آسون کنین.

Catfishing

این اصلاح اولین بار در مستند گربه‌ماهی که توسط Henry Joost ، Nev Schulman و Ariel Schulman ساخته شده، مورد استفاده قرار گرفته است. «گربه‌ماهی» به شخصی اطلاق میشه که در یک پلتفرم آنلاین مثل اپلیکیشن Tinder، با تظاهر به شخص دیگری سعی می‌کنه نظر فرد دیگری رو به خودش جلب کنه. گربه‌ماهی‌ها معمولا عکس‌های پروفایل افراد دیگری رو می‌دزدن و با آنها یک پروفایل دروغی درست می‌کنن؛ گاها حتی برای اینکه همه چی طبیعی‌تر جلوه کنه، همزمان چندین پروفایل دروغی می‌سازن. وحشتناک نیست؟

Kittenfishing

حالت خفیف Catfishing رو میگن Kittenfishing یا اصطلاحا «بچه گربه‌ماهی»؛ توی این حالت به جای اینکه فرد تظاهر کند شخص دیگریست، ظاهری بسیار مثبت از خودش رو توی شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌های Dating، به نمایش می‌ذاره. مثلا عکس‌های خیلی قدیمی‌اش رو با شما به اشتراک می‌ذاره، یا عکس‌هایی که به شدت ویرایش شدن، در مورد سن، شغل، مشخصات فیزیکی مثل وزن و قد، سرگرمی‌ها و خیلی چیزهای دیگه دروغ میگه. متاسفانه توی ایران Kittenfishing حتی برای ازدواج‌ها هم رایج هست.

Slow fade

حالت Slow fade یا به فارسی بهش میگن «به آرامی محو شدن» از جهاتی شبیه حالت «روح» هست که بالاتر توضیح دادم. با این تفاوت که در این حالت فرد موردنظر تعهد کامل به رابطه نداره و گه‌گاه علاقه‌‌ای به ادامه دادن رابطه از خودشون نشان نمی‌ده؛ به جای صحبت کردن، کم‌کم رابطه رو به سمت سرد شدن پیش می‌بره. برای مثال دیگه به زنگ‌ها و پیام‌های تو جواب نمی‌ده، قرارهای گذاشته شده رو کنسل می‌کنه و از گذاشتن قرارهای جدید، سرباز می‌زنه. در نهایت ارتباط شما بدون داشتن یک گفتگوی مناسب برای حل مشکل یا خاتمه دادن رابطه، به سمت کم‌رنگ شدن پیش میره و در نهایت تمام میشه.

Cuffing season

اگر بخواهیم Cuffing season رو به فارسی ترجمه کنیم میشه «فصلی که در آن بهمون دست‌بند میزنن!» که اصلا معنی مناسبی براش نیست. اما در فارسی عامیانه، ما یک معادل داریم که از نظر کاربردی مشابه Cuffing season اونور آبی‌ها است؛ ما میگیم «فصل جفت‌گیری» ! درواقع Cuffing season به ماه‌های پاییز و زمستان اطلاق میشه که ما تمایل شدیدی پیدا می‌کنیم که از تنهایی در بیایم، دوست دختر/دوست پسر پیدا کنیم و به طور جدی خودمون رو درگیر یک رابطه کنیم. محقق‌ها دلیل این موضوع رو حدس می‌زنن زود تاریک شدن و سرد شدن هوا می‌دانند. در نتیجه ما دوست داریم زمان بیشتری رو توی خونه سپری کنیم و ترجیح می‌دیم لذت تفریحاتی رو که توی خونه انجام می‌دیم رو با یه نفر شریک بشیم. خبر خوب اینکه کم‌کم داریم به Cuffing season نزدیک می‌شیم. لذت ببرید!

Twitter
Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، از متخصصین مشاوره بگیرید.

دیدگاه خود را درج کنید