دلایل تمایل جنسی افراد به شخصی جز پارتنرشان

میزان پیشرفت در خواندن

فهرست مطالب

احتمالاً از خود پرسیده‌اید که آیا طبیعیست که شخصی که در رابطه است، به شخص دیگری تمایل جنسی داشته باشد؟ آیا این تمایل را می‌توان خیانت دانست؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

آیا کشش جنسی نسبت به دیگری، یعنی می‌خواهید خیانت کنید یا از پیش در ذهنتان خیانت کردید؟ باور دارید که تمایل به بیش از یک نفر در آن واحد نیز ممکن است؟
همه این احساس را تجربه می‌کنند. دخترانی که فکروذکرشان «جانی دپ» (Johnny Depp) است نیز به «رایان رینولدز» (Ryan Reynolds) نه نمی‌گویند، پس نتیجه می‌گیریم چنین احساسی وجود دارد و ناممکن نیست.
اما واقعیت متفاوت است. اگر با کسی در رابطه باشید و ناگهان به شخصی دیگر از نظر جنسی متمایل شوید، چه می‌کنید؟ وحشت می‌کنید؟ تلاش می‌کنید تا شخص مقابل را جذب کنید؟ یا احساس گناه می‌کنید و از این‌که در ذهنتان خیانت کردید نگران می‌شوید؟

خوش‌بختانه حقیقت چنین موضوعی، از چیزی که تصور می‌کنید کم‌تر نگران‌کننده است.

 

دلایل تمایل جنسی افراد به شخصی جز پارتنرشان

دلایل کشش جنسی افراد به اشخاصی جز پارتنرشان در واقع بسیار ساده هستند. کافیست متوجه شوید که دلایلتان چه بوده‌اند.

1. هورمون‌ها و شیمی

همۀ انسان‌ها «فرومون» (pheromone) ترشح می‌کنند. فرومون‌ها هورمون‌های شیمیایی کوچکی هستند که بر سایر افراد اثر می‌گذارد و باعث کشش جنسی می‌شود.
به همین دلیل است که به برخی افراد، هرچند در کل جذاب باشند، هیچ تمایلی نداریم و به عده‌ای دیگر که حتی در مجموع جذاب نیستند، کشش جنسی داریم. پس می‌شود این کشش را به گردن فرومون‌ها انداخت.


2. شخصیت

گاهی شخصیت دونفر آن‌قدر درهم‌تنیده و جور می‌شوند که بینشان کشش جنسی شکل می‌گیرد. وقتی با کسی می‌خندید و محرم رازتان می‌شود، بینتان رابطه‌ای عاطفی ایجاد می‌شود.
گاهی این نزدیکی از ارتباط ذهنی فراتر می‌رود و فیزیکی می‌شود.


3. در رابطۀ خود با پارتنرتان کمبودی حس می‌کنید

وقتی در رابطه هستید اما به شخص دیگری تمایل جنسی دارید، شاید در رابطۀ خود با پارتنرتان احساس کمبود می‌کنید.
شخصِ دیگر ممکن است چیزی به شما بدهد که از پارتنرتان دریافت نمی‌کنید. البته این مورد همیشه درست نیست اما ببرای بعضی زوج‌ها صدق می‌کند.


چرا کشش جنسی به شخص دیگر طبیعیست؟

پاسخ ساده: چون انسان هستید!
تمایل جنسی به چندنفر کاملاً ممکن است. بحث و گفت‌وگو دربارۀ امکان این‌که در یک زمان عاشق بیش از یک نفر باشیم، بسیار است. اما از نظر تمایل جنسی به بیش از یک نفر، با قطعیت می‌شود گفت که کاملاً ممکن است و در واقع بسیار رایج است.
چیزی که طبیعی نیست، تمایل جنسی فقط به یک نفر در کل زندگی است. چون امکان ندارد.
اگر اتفاقی به شخص دیگری نگاه مختصری کنید و به جذابیت جنسی‌اش فکر کنید، به‌معنای خیانت به پارتنرتان نیست. در این‌جا براساس تمایل فیزیکیتان رفتار کرده‌اید و نه تمایل عاطفی.


کشش جنسی به موقعیت وابسته است

اگر به یکی از همکارانتان تمایل جنسی پیدا کرده‌اید، ممکن است موقعیت پیچیده شود. چون باید زمان قابل توجهی از روز را کنار آن فرد بگذرانید.
در این حالت یا باید راهی برای سرکوب تمایل جنسی خود بیابید یا صرفاً انکارش کنید.
البته حق با شماست که انتخاب کنید هنگام دیدن یا فکرکردن به شخص خاصی که احساساتتان را برانگیخته می‌کند، چه واکنشی نشان دهید.
احساس کشش جنسی به شخص دیگر طبیعی و عادی است، اما عمل‌کردن طبق تمایل جنسی با بیشترکردن ارتباط با آن شخص یا پیش‌بردن ارتباط به‌سمت سکس، نه عادی است و نه عادلانه. اگر چنین کاری کنید، یعنی خیانت کرده‌اید و ناکارآمد هستید.
اگر حین سکس با پارتنرتان به شخص دیگر فکر می‌کنید و صورتش را به‌جای صورت شخصی که باید با او باشید تصور می‌کنید، احتمالاً مشکل دارید و باید علت چنین احساسی را ریشه‌ای بررسی کنید.
اما اگر با دیدن شخص خاصی فقط شهوتتان شعله‌ور می‌شود، تا جایی که حستان را درونی نگه دارید و اجازه ندهید به شما غلبه کند، مشکلی نیست.


اگر عاشق کسی هستیم، چرا به دیگران تمایل جنسی پیدا می‌کنیم؟

چون عشق و کشش جنسی دو چیز کاملاً متفاوتند.
ممکن است عشق و شهوت را نسبت به یک نفر داشته باشید، ممکن است شهوتتان نسبت به شخص دیگری نیز باشد؛ یک سلبریتی یا کسی که هرروز صبح در راه کار در کافی‌شاپ می‌بینید. چنین حس و تمایلی شیمیایی و زیستی است، نه عاطفی.
البته دلایل ریشه‌دار دیگری نیز برای توضیح علت کشش جنسی به شخصی دیگر یا بیش از یک شخص مطرح شده‌اند.
شایع‌ترین دلیل این است که اگر مدتی طولانی در رابطه باشید، از هیجان ابتداییِ زندگی جنسی کاسته می‌شود. پرهیجان نگه‌داشتن سکس تلاش می‌خواهد و اغلب شرایط زندگی مانع می‌شود.
ادامه این روند در طولانی‌مدت ممکن است باعث خیال‌پردازی دربارۀ چیزهایی شود که آرزو داشتید با پارتنرتان تجربه کنید. حتی احتمال دارد احساس کنید که کمبودی دارید. در چنین حالتی، کشش جنسی به شخصی دیگر خیلی راحت اتفاق می‌افتد.
با این وجود باید بپذیرید که احتمالاً به آن شخص میل جنسی ندارید، بلکه در جست‌وجوی برانگیختگی و هیجانی هستید که با ملاقات شخص جدید و آغاز ماجراجویی جنسی تازه کسب می‌کنید.
‌چه باید بکنیم؟ کشش و تمایل جدید خود را در رابطۀ فعلی پیاده کنید و به‌دنبال راهی برای هیجان بیشتر در زندگی عاشقانه خود باشید. به احتمال زیاد با این‌کار تمایل جنسیتان به شخص دیگر ناپدید شود چون تمام نیازها در خانه برآورده می‌شود.


چگونه جلوی ازکنترل‌خارج‌شدنِ کشش جنسی را بگیریم

اگر رابطه‌ای شاد و متعهدانه دارید یا در رابطه‌ای هستید که کمی نیاز به کار دارد، باید تمایل خود را کنترل کنید.
احساس کشش جنسی به شخص دیگر چه معصومانه باشد چه نه، طبیعی و عادی است. اما عمل‌کردن طبق تمایل جنسی نه عادی است و نه پذیرفتنی.
در چنین شرایطی شخص دیگری نیز دخیل است که از همه اتفاقات کاملاً بی‌خبر است و نمی‌توان سرزنشش کرد. اگر طبق تمایل خود عمل کنید، به شخص دیگری آسیب می‌زنید که ابداً کار درستی نیست.
بهتر است در عوض ذهن خود را به‌خوبی بررسی کنید تا متوجه شوید چرا چنین حسی دارید. اگر کشش و تمایل جنسی اندک است، مثلاً در حدی که شخصی را در ایستگاه اتوبوس ببینید و او را بسیار جذاب بدانید، ایرادی ندارد. به خود زحمت ندهید و از خیالی که در ذهنتان شکل گرفته لذت ببرید تا کم‌کم محو شود.


ارزیابی رابطه فعلی

اگر احساس می‌کنید علت کشش جنسی به شخص دیگر این است که رابطه فعلی تازگی خود را از دست داده، با اختصاص‌دادن زمان و توجه سعی کنید هیجان را به رابطه فعلی برگردانید و آن را بهتر کنید.
احتمال دارد بتوانید فصل جدید و پرشور و هیجانی را در رابطه فعلی آغاز کنید اما اگر چنین نشد، نشانه این است که باید فکری برای آینده کنید.
البته که باید با ذهنی باز بپذیرید که تمایل جنسی به شخص دیگر بخشی از انسان‌بودن است.
نباید خود را برای احساساتی سرزنش کنید که با دیدنِ گاه‌وبی‌گاهِ شخصی دیگر که فقط کاری برایتان انجام داده در درونتان پدیدار می‌شود. در واقع اصلاً لازم نیست کاری انجام دهید.
مهم و البته کمی دردناک است که بپذیرید پارتنر شما هم ممکن است گاهی درباره شخصی دیگر چنین کشش و تماسلی حس کند.
طبیعی است که هر انسانی گاهی چنین حسی پیدا کند، اما اگر هر دو طرف روی رابطه خود تمرکز کنند و چیزهای دیگر را گذرا بدانند، به احتمال زیاد رابطه حفظ می‌شود و حتی رشد می‌کند.


درباره چرایی این احساس فکر کنید

از این احساس به‌عنوان شتاب‌دهنده‌ای برای کسب چیزهای بهتر در رابطه فعلی خود استفاده کنید و بیش‌ازحد روی این‌که چرا چنین حسی دارید متمرکز نشوید. اما اگر حس می‌کنید کارهایتان در حال خارج‌شدن از کنترل است، پرسشی مهم را از خود بپرسید: اگر پارتنرتان این‌کار را می‌کرد چه حسی داشتید؟
اگر مشکلی ندارید پس ادامه بدهید اما اگر ناراحت یا خشمگین شدید، وقت آن رسیده که کارهایی که می‌کنید را متوقف کنید و از خود بپرسید چرا این‌کارها را می‌کنید.
نکته دل‌گرم‌کننده این است که بیشتر این کشش‌های جنسی پس از مدت کوتاهی خاموش می‌شوند. پس خبر خوب این است که بدانید این تمایلات تا ابد ادامه نخواهند داشت.
حالت اول این است که رابطه فعلی خود را بهتر می‌کنید و دیگر احساس کمبود نمی‌کنید. در حالت دوم، رفتاری را از شخص دیگر که به او تمایل جنسی دارید می‌بینید که دوست ندارید (مثلاً او را وقتی انگشتش را در بینی‌اش کرده می‌بینید). در هر دو حالت وقتی به گذشته فکر می‌کنید، متوجه می‌شوید که همه آن تمایلی که حس می‌کردید خیلی هم واقعی نبوده.


چگونه کشش جنسی به شخصی دیگر را مدیریت کنیم؟

همان‌طور که قبلاً گفتیم، تمایل جنسی به سایر افراد حین رابطه طبیعی است. اما نباید به‌خاطر این کشش پارتنر خود را از دست بدهید. بنابراین مهم است که بدانید چگونه تمایل به شخص دیگر را کنترل و مدیریت کنید.
این‌کار فرمولی جادویی ندارد و بستگی دارد که چه‌چیزی روی شخصِ شما اثربخش است.
بعضی زوج‌ها دربارۀ کشش جنسی به دیگران باهم راحت و صادقانه گفت‌وگو می‌کنند، اما برخی دیگر در موردش حرف نمی‌زنند چون نمی‌خواهند احساسات پارتنرشان جریحه‌دار شود. پس سکوت یا گفت‌وگو بسته به شخص مشکلی ندارد.

الف. اگر درموردش حرف بزنیم چه کنیم؟

اگر می‌خواهید دربارۀ کشش جنسی به شخص دیگر با پارتنرتان حرف بزنید، احتمالاً پارتنرتان آن شخص را کمتر به‌چشم تهدیدکننده رابطه می‌بیند.
دلیلش این است که پارتنرتان تصور می‌کند چون پنهانش نمی‌کنید، لابد موضوع مهمی برایتان نیست.
می‌توانید تا جایی که راحتید، آزادانه و با بیشترین جزئیات دربارۀ کشش جنسی خود به دگیری حرف بزنید. در بهترین حالت پارتنرتان می‌داند که تمایل جنسی در انسان طبیعی است و متوجه می‌شود که شما تصمیم گرفته‌اید دربارۀ احساساتتان با او راحت و صادق باشید.
با این‌کار می‌توانید اعتمادسازی کنید و از احساس حسادت در امان باشید.

ب. اگر درموردش حرف نزنیم چه کنیم؟

از سوی دیگر ممکن است نخواهید دربارۀ تمایل جنسی به شخص دیگر صحبت کنید. شاید تصور کنید فایده‌ای ندارد چون این کشش جنسی بی‌معناست.
پس حرف‌نزدن درباره‌اش می‌تواند بهتر و سالم‌تر باشد. برخی افراد نمی‌خواهند بدانند که پارتنرشان در چشم دیگران جذاب به‌نظر می‌آید.
اگر تمایل جنسی به دیگری اصلاً رابطه فعلی را تهدید نمی‌کند، نیازی نیست نگران پارتنرتان باشید. پس شاید بهتر است این تمایل را نادیده بگیرید.
سعی کنید به شخص دیگر فکر نکنید و تا حد امکان از آن شخص فاصله بگیرید.


به خیال‌پردازی ادامه دهید

طبیعیست که نتوانید کشش جنسی به دیگری را از فکرتان بیرون کنید اما نخواهید با پارتنرتان درمیان بگذارید. خیال‌پردازی مشکلی ندارد و بسیاری از افراد چنین می‌کنند.
برخی افراد معترفند که با فکر آن شخص خودارضایی می‌کنند یا حین سکس به او فکر می‌کنند. پارتنرتان با دانستن این موضوع خوشحال نمی‌شود اما نمی‌تواند ذهنتان را بخواند.


تمایل جنسی به شخصی دیگر، طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است

با این تصور که خود یا پارتنرتان هرگز به شخص دیگری تمایل جنسی نخواهد داشت، فقط خودتان را گول می‌زنید.
کوربودن در برابر جذابیت دیگران غیرمنطقی و تقریباً غیرممکن است.
پس فراموش نکنید که کشش به افراد دیگر در طول زمان برای خود و پارتنرتان طبیعی است. اما به‌یاد داشته باشید که چرا پارتنرتان را انتخاب کرده‌اید و باور داشته باشید که او هم مثل شماست.
تمایل و کشش جنسی به شخصی غیر از پارتنرتان، از چیزی که فکر می‌کنید رایج‌تر است و اغلب اوقات معنا و نتیجه خاصی ندارد. میل جنسی به بیش از یک نفر طبیعی است، اما صرفاً حس‌داشتن و اقدام برای آن بسیار متفاوت است

Twitter
Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، از متخصصین مشاوره بگیرید.

دیدگاه خود را درج کنید