آیا اختلال نعوظ میتواند باعث کرونا شود؟

میزان پیشرفت در خواندن

فهرست مطالب

تحقیقی که اخیرا انجام شده نشان میدهد ویروس کووید-19 میتواند از طریق آسیب رساندن به رگ های خونی باعث اختلال نعوظ (ED) شود. عوامل دیگری مثل سیگار کشیدن ، فشار خون بالا‌ ، دیابت و کلسترول بالا هم میتوانند خطر ابتلا به اختلال نعوظ را افزایش دهند . خوشبختانه درمان و بهبود این مشکلات و دریافت واکسن کووید-19 میتواند به بهبود علائم اختلال نعوظ و پیشگیری از عوارض مزمن کرونا کمک کند.
از زمان شروع پاندمی تماشای اخبار بدون شنیدن آخرین اطلاعات و تحقیقات جدید در مورد کرونا غیر ممکن شده ولی بااینحال حدس میزنم در مورد تحقیقی که اخیرا در مورد ارتباط کووید-19 و اختلال نعوظ انجام شده چیزی نشنیده باشید. در این مقاله شما را با تاثیر کووید-19 بر زندگی جنسی شما و راه های پیشگیری از آن آشنا می کنیم.

اختلال نعوظ (erectile dysfunction) چیست؟

اختلال نعوظ (ED) به معنی عدم توانایی برای حفظ یا رسیدن به نعوظی که به اندازه ی کافی برای سکس قوی باشد است. بعضی گزارشات تخمین میزنند چیزی حدود 52 درصد مردان بین 40 تا 70 سال مشکل نعوظ دارند ، البته احتمالا مردان بیشتری دچار این مشکل هستند چون بعضی افراد تمایلی به مراجعه به پزشک برای درمان مشکلات نعوظ شان ندارند. (برگرفته از نتایج تحقیق Sooriyamoorthy در سال 2021).
برای اینکه نعوظ اتفاق بیفتد عضلات حساس کیر باید ریلکس شوند تا خون بتواند در رگ های کیر جریان پیدا کند. هر چیزی که این فرآیند را مختل کند میتواند باعث مشکل نعوظ شود. مشکلات روانی مثل افسردگی یا اضطراب عملکرد جنسی هم میتوانند روی فعالیت جنسی افراد تاثیر بگذارند (برگرفته از نتایج تحقیق Sooriyamoorthy در سال 2021).

کووید-19 چطور میتواند باعث اختلال نعوظ شود؟

محققان باور دارند که ویروس کرونا سلول های اندوتلیال (سلول هایی دیواره های داخلی رگ های خونی را میپوشانند) را هدف قرار میدهد و احتمالا آسیبی که به این سلول ها وارد میشود علت اصلی خیلی از علائم کووید-19 است (برگرفته از نتایج تحقیق Sansone در سال 2021). اختلال عملکرد سلول های اندوتلیال میتواند باعث التهاب ، لختگی خون و انقباض رگ های خونی شود. این مسئله میتواند تامین خون بخش های مختلف بدن از جمله کیر را با مشکل مواجه کند.(برگرفته از نتایج تحقیق Kresch در سال 2021).

کووید-19 علاوه بر اختلال عملکرد سلول های اندوتلیال میتواند مشکلات دیگری هم در بدن ایجاد کند که ممکن است در ادامه باعث اختلال نعوظ شود :
-کاهش سطح تستوسترون : کووید-19 میتواند به سلول های داخل بیضه که وظیفه تولید تستوسترون را دارند آسیب بزند. پایین بودن سطح تستوسترون میتواند روی میل جنسی تاثیر بگذارد و احتمال ابتلا به اختلال نعوظ را افزایش دهد. کمبود تستوسترون همچنین تجمع موادی که باعث التهاب میشوند را در بدن افزایش میدهد که نتیجتا باعث آسیب به بافت دیواره درونی رگ ها شده و نتیجتا خطر ابتلا به اختلال نعوظ بیشتر میشود (برگرفته از نتایج تحقیق Sansone در سال 2021).
-مشکلات ریوی بلند مدت : نتایج تحقیق دکتر wang که در سال 2021 انجام شد نشان میدهد کووید-19 این پتانسیل را دارد که به طور بلند مدت به ریه ها آسیب بزند ، حتی بعد از رفع عفونت ریه. اختلال عملکرد ریه میتواند به طور مزمن باعث کاهش سطح اکسیژن در بدن شود و از آنجایی که اکسیژن در فرآیند نعوظ نقش مهمی دارد خطر اختلال نعوظ هم افزایش پیدا میکند.(برگرفته از نتایج تحقیق Sansone در سال 2021).
-از دست دادن حس بویایی و چشایی : بویایی و چشایی روی تجربه جنسی افراد تاثیر دارند و خیلی از افراد با کمک آنها تحریک و برانگیخته میشوند. اگر کووید-19 باعث از بین رفتن بویایی و چشایی شما شده باشد ممکن است برانگیخته شدن برایتان سخت تر شود.(برگرفته از نتایج تحقیق Bertolo در سال 2021).
-عوامل استرس زا روانی : استرس پاندمی کرونا زندگی همه ی ما را تحت تاثیر قرار داده است. با وجود محدودیت های رفت و آمد ، از دست دادن عزیزانمان و انزوای اجتماعی تعجبی ندارد که سلامت روان مان هم آسیب دیده باشد. افرادی که بعد از ابتلا به کرونا درمان شده اند هم ممکن است استرس و اضطراب بیشتری نسبت به کرونا پیدا کرده باشند که همین مسئله میتواند باعث اختلال جنسی شود.

نتایج تحقیقات چه چیزی نشان میدهد؟

در تحقیقی که اخیرا انجام شده بود(تحقیقی با اسم “ماسک بالا ، کیر بالا” ! ) نرخ اختلال نعوظ در افرادی که از کرونا بهبود پیدا کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق نشان میدهد احتمال ابتلا به اختلال نعوظ در افرادی که سابقه ابتلا به ویروس کرونا را داشته اند بیشتر از کسانی است که تابحال به این ویروس آلوده نشده اند. محققان همچنین باور دارند حتی در کسانی که به کرونا مبتلا میشوند و هیچ عارضه و علائمی را تجربه نمیکنند هم خطر ابتلا به اختلال نعوظ افزایش پیدا میکند. (برگرفته از نتایج تحقیق Sansone در سال 2021).
یکی از محدودیت های این تحقیق این بود که دانشمندان عوامل دیگری مثل دیابت ، فشار خون بالا ، سیگار کشیدن یا مصرف قرص های ضد افسردگی را که میتوانند ریسک اختلال نعوظ شرکت کنندگان افزایش دهند را در نظر نگرفته بودند. این موضوع باعث میشود اینطور به نظر برسد که کووید-19 نقش مهم تری در افزایش ریسک اختلال نعوظ داشته است در صورتی که به احتمال زیاد عوامل دیگری هم در بروز اختلال نعوظ نقش داشته اند.
تحقیق دیگری که روی دو مرد با سابقه ابتلا به کرونا و اختلال نعوظ انجام شد نشان میدهد عملکرد نعوظ آنها قبل از ابتلا به کرونا هیچ مشکلی نداشته است ولی بعد از ابتلا به کرونا اختلال نعوظ شدیدی را تجربه کردند ، تا حدی که نیاز به جراحی داشتند. در طول جراحی از بافت کیر آنها نمونه برداری شد و مورد آنالیز قرار گرفت. بعد از آنالیز محققان بخش هایی از ویروس SARS-CoV-2 (ویروس عامل کووید-19) را در بافت های نمونه برداری شده از کیر پیدا کردند. پس این مسئله اولا نشان میدهد که کووید-19 نواحی ای از کیر که در نعوظ نقش دارند را هدف قرار میدهد ، دوم اینکه ویروس کرونا حتی مدت ها بعد از درمان آن هنوز در بدن باقی می ماند.(برگرفته از نتایج تحقیق Kresch در سال 2021).

آیا اختلال نعوظ خطر ابتلا به کووید-19 را افزایش میدهد؟

در همان تحقیقی که تاثیر کرونا بر اختلال نعوظ بررسی شد ( تحقیق “ماسک بالا ، کیر بالا” را که یادتان هست؟) احتمال اینکه اختلال نعوظ بتواند خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهد هم مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی های محققان این مسئله را هم تایید میکند ، شرکت کنندگانی که دچار اختلال نعوظ بودند خطر ابتلا آنها به کرونا به طور قابل توجهی بیشتر بود(برگرفته از نتایج تحقیق Sansone در سال 2021).
ولی محققان توضیح احتمالی ای برای این قضیه ارائه میکنند. اختلال نعوظ به خودی خود یک بیماری مستقل نیست و معمولا نشانه ای از مشکلات دیگری در بدن است. افرادی که دچار فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، دیابت یا بیماری قلبی هستند بیشتر در معرض ابتلا به اختلال نعوظ هستند چون این بیماری ها روی رگ های خونی و جریان خون تاثیر می گذارند. بنابراین شرکت کنندگانی که در این تحقیق دچار اختلال نعوظ بودند احتمالا دارای مشکلات و بیماری های پیش زمینه ای دیگری هم بودند که خطر ابتلا آنها به کرونا را افزایش میدهند (برگرفته از نتایج تحقیق Sansone در سال 2021).

نتیجه گیری کلی

اول اینکه اگر دارای علائم اختلال نعوظ هستید حتما به پزشک مراجعه کنید ، اختلال نعوظ فقط زندگی جنسی و روابط تان را تحت تاثیر قرار نمی دهد ، بلکه معمولا زنگ خطری برای بیماری های قلبی است که میتواند در آینده ریسک سکته و حمله قلبی را افزایش دهد.
مطمئن شوید فشار خون ، کلسترول و قند خون تان در سطح نرمال است. با اینکار نه تنها وضعیت قلب و سلامت جنسی تان بهبود پیدا میکند بلکه احتمال اینکه دچار علائم شدید کرونا شوید هم کاهش پیدا میکند. (برگرفته از نتایج تحقیق Sooriyamoorthy در سال 2021).
دوم اینکه وقت تلف نکنید و واکسن بزنید! همه ی این تحقیقات به ما در مورد یکی دیگر از عوارض احتمالی کرونا هشدار میدهند که به احتمال زیاد با واکسن زدن میتوان از آن پیشگیری کرد. اطرافیان تان را هم به واکسن زدن تشویق کنید و دستور العمل های CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها) برای استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید. این دستور العمل ها به حفظ سلامتی شما و بقیه مردم و برگشتن به شرایط نرمال در سریع ترین زمان ممکن کمک میکنند.

Twitter
Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، از متخصصین مشاوره بگیرید.

دیدگاه خود را درج کنید