از نظر علمی چرا مردم به هم خیانت می کنند؟

میزان پیشرفت در خواندن

فهرست مطالب

طبق آمار تقریبا نصف زوج ها در ازدواج شان خیانت را تجربه کرده اند. در آمریکا خیانت در رتبه دوم عامل بیشتر طلاق ها قرار دارد.
مسئله ی جالب دیگر این است که اکثر مردم ، حتی آنهایی که خودشان خیانت کرده اند باور دارند که خیانت کار غلطی است. ولی با وجود دید منفی مردم نسبت به اینکار به نظر نمیاد آمار خیانت ها کمتر شده باشد.
روان شناسی اینکه چرا مردم خیانت میکنند واقعا پیچیده است و بررسی و مطالعه آن هم کار سختی است چون برای اینکار به گزارشات و گفته های خود مردم از تجربیات شان نیاز است و گاهی اوقات این روش منبع قابل اعتمادی برای جمع آوری اطلاعات نیست.
ولی با اینحال محققان چند دلیل احتمالی برای اینکه چرا مردم به خیانت رو می آورند ارائه میکنند. یادتان باشد که این دلایل آدم هایی که در روابط شاد و سالمی هم هستند را شامل میشود.

دلایل اصلی خیانت مردم

مردم به دلایل مختلفی به پارتنرشان خیانت میکنند ، حالا چه از رابطه شان راضی باشند و چه نباشند. ولی تحقیقی که اخیرا انجام شده نشان میدهد موارد زیر جزو رایج ترین دلایل خیانت هستند :

خشم و انتقام

هر چقدر هم این حرف ناخوشایند به نظر برسد ولی آسیب زدن به پارتنر یکی از دلایل اصلی خیانت مردم است که معمولا به دو دلیل زیر اتفاق می افتد :

  • انتقام گرفتن یا برای تلافی خیانت پارتنر است تا او هم بفهمد که این آسیبی که به آنها زده اند چه حس بدی دارد.

-یا میتواند روشی برای نشان دادن ناراحتی و رنجش به خاطر مشکلات مختلفی در رابطه باشد که باعث آزار فرد میشود ولی توانایی بیان و ابراز درست این مشکلات را ندارد. یا شاید هم قبلا آنها را با پارتنرش در میان گذاشته ولی هیچ نتیجه ای نداشته چون حس میکند پارتنرش به حرف هایش گوش نمی کند.
طبق گزارشات این نوع خیانت ها در مقایسه با خیانت هایی که به صورت اتفاقی و لحظه ای در شرایط خاصی مثل مست بودن اتفاق می افتند ادامه دار تر هستند.

نبود عشق

یکی دیگر از دلایل رایج خیانت مردم نبود عشق نسبت به پارتنرشان است. اوایل شروع رابطه که هورمون های عشق هر دو شما بالاست و نمیشه از همدیگر جدایتان کرد خیلی دوام نمی آورد. وقتی این دوره تمام میشود باید هر دو روی حفظ رابطه تان کار کنید و انرژی بذارید.
درست در همین زمان است که بعضی افراد ممکن است در بیرون رابطه شان به دنبال کسی دیگری بگردند تا آن عشق و هیجان اولیه را دوباره تجربه کنند.

اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس پایین میتواند عامل بزرگی برای خیانت افراد در یک رابطه باشد. با اینکه شاید خیلی ها فقط به جنبه رابطه جنسی خیانت نگاه کنند ولی سکس فقط ظاهر قضیه است و موضوع فقط ارضا جنسی نیست. اعتماد به نفس روی حس و دیدگاهی که مردم نسبت به خودشان دارند تاثیر زیادی دارد و سکس با یک پارتنر جدید میتواند اعتماد به نفس فرد را افزایش دهد.
سکس با یک آدم جدید غرور فرد را هم زیاد میکند و باعث میشود فرد اعتماد به نفس و جذابیت بیشتری را تجربه کند ، همه ی اینها محرک های قوی هستند تا فرد را به دنبال سکس خارج از رابطه ی تعهدی اش بکشاند.

نارضایتی از ازدواج

اکثر مردم باور دارند نارضایتی از ازدواج دلیل اکثر خیانت هاست. اگر افراد در ازدواج شان حس عشق و دوست داشته شدن نکنند ، اگر زندگی جنسی خوبی نداشته باشند (یا اصلا کلا سکسی در کار نباشد) و حس کنند که مسئولیت های روزمره شان مانع شادی شان میشود ، آنوقت است که در جای دیگری به دنبال این شادی خواهند گشت.
عدم سازگاری زوج ها و درک متقابل از علایق و تمایلات همدیگر هم میتواند عاملی برای خیانت باشد. مثلا ممکن است زبان ابراز علاقه تان با هم متفاوت باشد یا نسبت به پارتنرتان بی توجه باشید.
همه این مشکلات روی هم انباشته میشوند و باعث میشود فرد در بیرون رابطه اش به دنبال شادی و رضایت بگردند ، بدون اینکه اول رابطه ای از آن ناراضی است را ترک کند.

تمایل جنسی

یکی دیگر از دلایل خیانت مردم به خاطر این است که به فرد دیگری که با او در رابطه نیستند جذب میشوند. جذب شدن به بقیه مردم اجتناب ناپذیر است و فقط به این خاطر که کسی نسبت به پارتنرش متعهد است به این معنی نیست که هیچ حسی نسبت به شخص دیگری نخواهند داشت.
ولی چیزی که باعث میشود فرد این تمایل جنسی به شخص دیگری را عملی کند معمولا به خاطر نیاز به تجربه یک چیز جدید و متفاوت ، خستگی و بی حوصلگی از رابطه فعلی و نارضایتی از زندگی جنسی ای که با پارتنرش دارد است.

خودشناسی

محققان به این نتیجه رسیده اند که گاهی اوقات افرادی که از رابطه شان راضی و خوشحال هستند نه به خاطر پارتنرشان بلکه به خاطر اینکه دنبال هویت خودشان هستند به سمت خیانت کشیده میشوند.
دکتر “پرل” متخصص روان شناسی میگوید : ” گاهی اوقات دلیل اینکه به دنبال فرد دیگری خارج از رابطه مان هستیم به خاطر دور شدن از پارتنرمان نیست بلکه فرار از آدمی است که به آن تبدیل شده ایم. چیزی که دنبال آن هستیم یک معشوقه ی جدید نیست بلکه ورژن دیگری از خودمان است.”
خیلی از افراد انتظار دارند پارتنرشان به خاطر حفظ رابطه شان خودش را فدا کند ، البته خود آنها هم فداکاری های زیادی انجام میدهند ولی فقط به خاطر اینکه میخواهند با پارتنرشان یک “تیم متحد” تشکیل دهند. وقتی “ما” در یک رابطه زیاد و “تو” و “من” کم شود و شخصیت مستقل هر پارتنر در رابطه کمرنگ تر شود آن وقت است که مشکلات شروع میشود و اینجاست که فرد در جایی خارج از ازدواج و رابطه اش به دنبال پیدا کردن خودش میرود.
“جورچیا گریس” متخصص سکس ساکن استرالیا میگوید : ” خیانت میتواند لحظاتی را برای پیدا کردن ، وجود داشتن و کشف خودتان به عنوان انسانی مستقل و آزاد از طرف مقابل تان فراهم کند. خیانت میتواند هیجان انگیز و آزادی بخش باشد و به فرد حس قدرت دهد و حس و احساس “خود” بودن را در فرد بیشتر کند.

عشق ممنوع جذاب است

دکتر “پرل” میگوید : ” نا معلومی و عدم اطمینان و ندانستن اینکه کی قرار است همدیگر را دوباره ببینید (اتفاقی که در رابطه اصلی برایمان قابل تحمل نیست) انتظار و هیجان خاصی را در عشق پنهانی تان به وجود می آورد .”
مردم چیزی را میخواهند که نمیتوانند داشته باشند و به همین دلیل خود ایده ی خیانت به تنهایی میل انجام اینکار را در فرد به وجود می آورد. در واقع به نحوی دارند فانتزی جنسی شان را ارضا میکنند ولی نه در ذهن شان بلکه در زندگی واقعی و با کسی که احتمالا تمایلی به رابطه بلند مدت با او ندارند.
با اینکه فانتزی های جنسی ضرری ندارند و حتی نشانه ای از یک میل جنسی سالم هستند ولی به این معنی نیست که این فانتزی ها (حداقل نه همه آنها) باید به واقعیت تبدیل شوند ، مثل فانتزی خیانت کردن در حالی که همزمان به کسی متعهد هستید!

آیا مرد و زن باهم متفاوت اند؟

در طول تاریخ خیانت کاری بود که مردها انجام می دادند و به همین دلیل به آسیب ها و غیر اخلاقی بودن اینکار توجهی نمی شد چون لذت اینکار برای مردها بود و آسیب آن هم سهم زنان.
در دنیای امروزی ترازو قدرت و همچنین عادات مردم تغییر کرده است و خیانت کاری نیست که فقط مردها انجامش میدهند. با اینکه امروزه خیانت زنان هم امری عادی است ولی تحقیقات نشان میدهد که مردها هنوز هم بیشتر از زنان خیانت میکنند. این اختلاف بین آمار خیانت زنان و مردان با گذشت سن بیشتر هم میشود.
از طرفی دلایل خیانت و همچنین دیدگاه زنان و مردان نسبت به آن کمی با هم تفاوت است.
زنان معمولا خیانت های ادامه دارتری در مقایسه با مردان دارند و خیانت شان بیشتر جنبه ی عاطفی دارد تا جسمی و عدم رضایت از رابطه عاطفی ای که با پارتنرشان دارند آنها را به سمت خیانت می کشاند.
با اینحال بعضی تحقیقات نشان میدهد که یکی از دلایا خیانت زنان و مردان تجربه ی سکس بهتر است چون زندگی جنسی ای که در خانه و رابطه اصلی شان دارند آنقدری که دوست دارند خوب و هیجان انگیز نیست.

احتمال خیانت در چه افرادی بیشتر است؟

با اینکه هر کسی ممکن است در هر برهه ای از زندگی اش به دلایل مختلفی به پارتنرش خیانت کند ولی با اینحال دلایلی هست که باعث میشود احتمال خیانت یکسری افراد از بقیه بیشتر شود.

توبه گرگ مرگ است!

اگر پارتنری در روابط قبلی اش خیانت کرده باشد احتمال اینکه در رابطه فعلی اش هم خیانت کند بیشتر میشود. تحقیقی که در سال 2017 انجام شد نشان میدهد کسانی که در گذشته سابقه ی خیانت داشته اند احتمال خیانت شان سه برابر بقیه است.

کسانی که دچار آسیب های روحی حل نشده هستند

اگر کسی در روابط قبلی یا دوران کودکی اش ضربه روحی خورده باشد و به آن بی توجه بوده باشد ممکن است این مشکلات آنها را به سمت خیانت بکشاند. تحقیقات نشان میدهد کودکانی که والدین شان بهم خیانت کرده اند احتمال اینکه در بزرگسالی خودشان هم به پارتنرشان خیانت کنند بیشتر است.
کسانی که مشکلات حل نشده ای مثل ترس از نزدیکی و صمیمیت یا تعهد دارند یا دارای ویژگی های “دلبستگی اضطرابی” (ترس از رها شدن) هستند هم احتمال خیانت شان بیشتر است چون خیانت در واقع روشی برای افزایش اعتماد به نفس پایین شان و همچنین ایجاد حس بهتر و برتر بودن نسبت به خودشان است.

یکسری ویژگی های شخصیتی خاص

یک تحقیق نشان میدهد زنانی که نمره شخصیتی بالایی در برون گرایی و روان‌رنجوری (نوروتیسیزم) و همچنین مردانی که نمره شخصیتی بالایی در خودشیفتگی دارند احتمال خیانت شان بیشتر از بقیه است.

کسانی که دچار اعتیاد هستند

اگر کسی به هر ماده ای که کنترل بر رفتار و اعمالش را مختل می کند اعتیاد داشته باشد (مثل الکل یا مواد مخدر) احتمال خیانت کردنش بیشتر میشود. وقتی فرد تحت تاثیر مواد مخدر یا الکل باشد به دلیل اینکه کنترلی روی اعمالش ندارد ممکن است خط قرمز هایی را رد کند که در حالت طبیعی جرات انجامش را ندارد.
همین مسئله برای کسانی که به سکس اعتیاد دارند هم صدق میکند.در این وضعیت احتمالا پارتنر فرد نمیتواند نیاز های اعتیاد جنسی اش را برآورده کند برای همین ممکن است فرد برای ارضای نیازش به خیانت روی بیاورد.

آیا باید این مسئله را بین هم حل و فصل کنید یا رابطه را ترک کنید؟

تصمیم برای حل و فصل کردن این مشکل با پارتنر خیانت کار یا ترک رابطه به عوامل زیادی بستگی دارد و یک تصمیم کاملا شخصی است.
با اینکه شاید اولین واکنش غریزی شما موقع فهمیدن خیانت پارتنرتان ترک او باشد ولی مسائلی هست که بهتر است قبل از تصمیم گیری آنها در نظر بگیرید.

پیدا کردن ریشه اصلی اینکار

همانطور که در بالا هم در مورد دلایل خیانت صحبت کردیم گاهی اوقات دلیل خیانت هیچ ارتباطی با خود رابطه یا پارتنر شخص ندارد و همه چیز به درونیات کسی که خیانت کرده بر میگردد.
ارتباط و صحبت کردن با یکدیگر اولین کاری است که هر دوی تان باید انجام دهید ، حالا چه فکر میکنید نمیتوانید او را ببخشید و میخواهید رابطه را ترک کنید و یا تصمیم دارید در رابطه بمانید و این مسئله را بین خودتان حل و فصل کنید. به هر حال باید ته قضیه را در بیارید که چه چیزی باعث شده پارتنرتان چنین کاری کند.
اکثر مردم فکر میکنند خود خیانت بوده که رابطه را خراب کرده است و باید رابطه را ترک کنند در صورتی که اکثر اوقات خیانت مشکل اصلی نیست بلکه در واقع نشانه ی مشکل ریشه ای تری در رابطه است ،حالا این مسئله ریشه ای شاید لزوما مربوط به رابطه یا پارتنر فرد نباشد و میتواند ناشی از هر چیزی باشد.
اگر در نهایت فهمیدید که خیانت پارتنرتان در واقع نشانه درماندگی و احتیاج او به کمک شماست و پارتنرتان اینکار را با هدف پایان دادن به رابطه تان انجام نداده است آن وقت شاید پیدا کردن راه حلی برای این مشکل و حفظ رابطه تان ارزشش را داشته باشد ، البته به شرطی که هر دو حاضر باشید برای اینکار وقت و انرژی صرف کنید.

چرا حل و فصل کردن این مشکل با پارتنرتان اهمیت دارد ، حتی اگر بخواهید رابطه را ترک کنید

اگر رابطه تان را قبل از اینکه دلیل واقعی خیانت پارتنرتان را بفهمید ترک کنید ممکن است این آسیب و ضربه روحی را همراه خودتان وارد رابطه بعدی تان کنید.
اینکار نه منطقی است و نه مفید، آسیب های روحی حل نشده یا میتواند شما را به سمت یک رابطه سمی بکشاند و اعتماد به نفس تان را کاهش دهد و یا باعث مشکلات تعهد و اعتماد در شما شود که همین مسئله میتواند شما را به سمت خیانت بکشاند و شما را وارد یک چرخه مخرب بی پایان کند.
به همین دلیل مهم است که ریشه اصلی خیانت را پیدا کنید و حتما این مسئله را مشخص کنید که مسئولیت این اشتباه از طرف کدام تان بوده و برای آینده چه تصمیمی دارید.

Twitter
Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، از متخصصین مشاوره بگیرید.

دیدگاه خود را درج کنید