اضطراب جنسی و راهکارهایی برای رفع آن

میزان پیشرفت در خواندن

فهرست مطالب

در حالت عادی، سکس روشی برای رهایی از استرس و تنش است. در واقع، سکس نباید منبع اضطراب باشد. متاسفانه سکس برای برخی افراد چیزی جز اضطراب، عدم اعتماد به نفس، شرم، و حتی خجالت ندارد. مردانی که از بدترین علائم مربوط به آمیزش جنسی رنج می‌برند، گاهی اوقات از هرگونه صمیمیت و رابطه‌ جنسی خودداری می‌کنند. با این حال، اگر این افراد به طور کل از صمیمیت جنسی خودداری کنند، احتمالا تنها شده و به افسردگی دچار می‌شوند. حتی ممکن است این افراد از درخواست کمک از افراد متخصص خجالت بکشند.
با این مشکلات نمی‌توان زندگی کرد. اگر شما هم این احساسات را دارید، تنها نیستید. خیلی از مردان در دوره‌ای از زندگی‌شان این چیزها را تجربه می‌کنند. خوشبختانه، امید هست و اضطراب در عملکرد جنسی مشکلی نیست که قابل حل نباشد.

اضطراب در عملکرد جنسی چیست؟
اضطراب در عملکرد جنسی یک وضعیت روان‌پزشکی یا پزشکی شناخته‌شده نیست؛ با این حال یکی از متداول‌ترین مشکلات جنسی مربوط به مردان محسوب می‌شود. از آنجایی که تشخیص پزشکی دقیقی درباره‌ این مشکل وجود ندارد و متون پزشکی و روان‌شناسی هم به این مسئله اشاره‌ای نکردند، کمک کردن به مردانی که این مشکل را تجربه می‌کنند، سخت‌تر می‌شود. در حالت کلی‌تر، اضطراب در عملکرد جنسی حالتی است که قبل، بعد یا حین آمیزش جنسی مضطرب می‌شوید. احساس اضطراب می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از نگرانی درباره‌ توانایی جنسی تا نگرانی درباره خوشحال‌کردن طرف مقابل و مقایسه‌کردن خودتان با نفر قبلی.
عوامل اثرگذار بر اضطراب در عملکرد جنسی عمدتا به مسائل روانی نسبت داده می‌شوند، با این حال این عوامل فیزیکی هم ممکن است باعث این مشکل شوند، از جمله این عوامل می‌توان به اختلال نعوذ، انزال زودرس و به دشواری در به ارگاسم رسیدن اشاره کرد. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که اضطراب عملکرد یکی از عوامل مهم در ایجاد مشکلات جنسی، مثل انزال زودرس است. بدترین جنبه‌ اضطراب در عملکرد جنسی این است که به آسانی در سیکلی معیوب قرار می‌گیرد: اضطراب قبل از مواجهه جنسی می‌تواند منجر به مشکلات عملکرد جسمی شود و دفعه‌ بعدی فرد اضطراب بیشتری را تجربه کند. این مسئله باعث مشقتی همیشگی برای شروع رابطه جنسی، انزال زودرس، و لذت نبردن حین سکس می‌شود. همه‌ این مشکلات هم بعدا ممکن است به مشکلات جنسی و رابطه‌ای تبدیل شود. یعنی مشکلی که در ابتدا به صورت اضطراب شروع می‌شود، می‌تواند سریعا به مشکل بزرگی تبدیل شود. اما اضطراب در عملکرد جنسی چگونه شروع می‌شود؟

علت‌ اضطراب در عملکرد جنسی در مردان چیست؟
دلایل بالقوه زیادی برای این مسئله وجود دارد. بیشتر این عوامل از یک باور اشتباه نشات می‌گیرند: عملکرد شما طوری است که شریک جنسی‌تان را ناامید می‌کند، توانایی انجام کاری را ندارید و باز هم طرف مقابل‌تان ناامید می‌شود. سکس فیلم یا برنامه تلویزیونی نیست که به بازبینی و نقد احتیاج داشته باشد. قابل نقد دانستن سکس سریع‌ترین روش تحریک اضطراب در عملکرد جنسی است. بنابراین به جای اینکه خوش بگذرانید، مضطرب می‌شوید. حتی بااعتمادبه‌نفس‌ترین افراد هم اگر تصور کنند که همسرشان قدرت جنسی آن‌ها را به شدت نقد می‌کند، کمی عصبی می‌شوند. بیاید 5 تا از متداول‌ترین دلایل اضطراب در عملکرد جنسی را بررسی کنیم.

تصویر شخصی ضعیف
مردم دوست دارند احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند که به آن خودانگاره، تصویر شخصی یا خویشتن‌بینی (Self-Image) می‌گوییم. درست است، همه ما دیدگاه‌های مشخصی نسبت به خودمان، به خصوص بدن‌مان داریم. دیدگاه‌هایی که ممکن است دوست‌شان نداشته باشیم. بسیاری از مردان از این موضوع می‌ترسند که با صمیمی‌شدن، عیب‌ها و نواقص بدن‌شان را به دیگری نشان می‌دهند و در نهایت ممکن است پذیرفته نشوند. عموما، مردان نسبت به وزن و حجم عضلات‌شان، اندازه آلت تناسلی و ظاهرش دغدغه‌های زیادی دارند.

نگران این هستید که آلت تناسلی‌تان آن‌طور که باید کارش را انجام نمی‌دهد؟
وقتی آلت مردان آن‌طور که می‌خواهند عمل نمی‌کند، خودشان را به شدت قضاوت می‌کنند. آیا به اندازه کافی سفت هست؟ آیا خیلی زود به ارگاسم می‌رسم؟ و آیا اصلا می‌توانم به ارگاسم برسم؟ این‌ها تمام سوالاتی است که مردان هنگام رابطه جنسی از خودشان می‌پرسند، به خصوص اگر در گذشته مشکلات جنسی را تجربه کرده باشند. مسائلی که راجع به آن‌ها مطمئن نیستید، می‌توانند فشار زیادی به ذهن‌ وارد کنند و در نتیجه منجر به اضطراب در عملکرد جنسی شوند. اضطراب در عملکرد جنسی هم در طول زمان باعث مشکلات شدیدتر می شود، مخصوصا اگر در طول سکس با این مشکلات مواجه می‌شوید.

مشکلات ارتباطی عمومی با شریک جنسی
حتی کسانی که زندگی جنسی فعالی دارند، رابطه جنسی فقط بخشی از تعاملات روزمره‌ آن‌ها با معشوق‌شان است. علاوه بر سکس، چیزهای خیلی زیادی در رابطه وجود دارد و کیفیت کلی رابطه هم روی زندگی جنسی شما تاثیر می‌گذارد. در حقیقت، یک رابطه ضعیف خارج از تخت‌خواب می‌تواند اضطراب در عملکرد جنسی شما را در تخت‌خواب افزایش دهد. مردانی که در برقراری ارتباطی صادقانه و صمیمی با همسرشان مشکل دارند، در سکس هم شکست می‌خورند.

یک رابطه جدید یا فقدان تجربه جنسی قبلی
چیزهای جدید و متفاوت می‌توانند به طور بالقوه ترسناک و تنش‌زا باشند و برخورد ما هم در مقابل چیزهای جدید یکسان نیست. این حرف در زندگی و همین‌طور سکس هم درست است. مردانی که تجربه جنسی زیادی ندارند و کسانی که با تجربه‌کردن فعالیت‌های جنسی جدید و متفاوت دایره‌ خودشان را گسترده‌تر می‌کنند احتمالا با موقعیت‌های تنش‌زای بیشتری هم روبه‌رو می‌شوند. با این حال، احساس ناراحتی می‌تواند خیلی سریع بر فرد غلبه کند، حتی وقتی که یک عاشق ماهر ارتباط جنسی‌ را با شریک عاطفی جدیدش تجربه می‌کند. به خصوص اگر درمورد ظاهر و عملکردش نگران باشد.

نگران این هستید که نتوانید رضایت شریک عاطفی‌تان را جلب کنید؟
چه برای اولین با کسی سکس می‌کنید و چه با همسری که ده سال با او زندگی‌ کرده‌اید رابطه جنسی برقرار می‌کنید، نگرانی راجع به جلب رضایت شریک عاطفی‌تان و لذت دادن به او می‌تواند اعصاب شما را خراب کند. مخصوصا وقتی که اولین سکس با طرف مقابل‌تان آن طور که انتظار داشتید پیش نرفته است. شاید احساس می‌کنید عملکردتان به اندازه‌ کافی خوب نیست یا شریک عاطفی‌تان کاملا راضی نشده است. هر چیزی که باعث ترس شما در رابطه جنسی می‌شود، باید بدانید که راه‌حلی برای رفع اضطراب در عملکرد جنسی وجود دارد و می‌توانید دوباره از رابطه جنسی‌تان لذت ببرید.

چگونه می‌توانم بر اضطراب در عملکرد جنسی غلبه کنم؟
جمله‌تان درست نیست. همین الان فکر‌های منفی را کنار بگذارید.اضطراب در عملکرد جنسی فقط مشکل شما نیست. برای کم کردن احساسات منفی می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید. این چهار نکته به شما کمک می‌کنند که افکاری که زندگی جنسی‌ شما را خراب می‌کنند، کنار بگذارید. بعد از به کار بستن این نکته‌ها می‌توانید با اعتماد به نفس بیشتری به تخت‌خواب برگردید.

  1. به خودتان ثابت کنید که همه چیز درست است
    اگر آلت هنگام خودارضایی درست کار می‌کند، از نظر جسمی مشکلی ندارید. با این حال، اگر در خودارضایی هم همین احساس را دارید، باید به دنبال درمان پزشکی باشید. وقتی تنها هستید، پاسخ جنسی‌تان را بررسی کنید. با این کار به خوبی متوجه می‌شوید که هیچ مشکلی وجود ندارد و می‌توانید اعتماد به نفس‌تان را بیشتر کنید.
  2. نگرش‌تان را عوض کنید و درک کنید که اگر همیشه عملکرد خوبی ندارید، اشکالی ندارد
    ذهن‌تان را از فکر اینکه چیزی درست نیست، خالی کنید. از اینکه آلت تناسلی‌تان راست نشود می‌ترسید؟ یا خیلی زود به ارگاسم می‌رسید یا اصلا به ارگاسم نمی‌رسید؟ هر اتفاقی که می‌افتد طبیعی است، پس استرس‌تان را کنار بگذارید. کاملا طبیعی است که کیر همیشه آن طوری که ما می‌خواهیم عمل نمی‌کند. اجازه ندهید عملکرد کیر حالت‌تان را خراب کند. اگر آلت آن طوری که شما می‌خواهید عمل نمی‌کند، مقصر شما یا رابطه‌تان نیستید. بنابراین برای رسیدن به کمال جنسی فشار زیادی به خودتان وارد نکنید. کمال‌گرایی روشی غیرواقعی و بی‌فایده در سکس است.
  3. فکر نکنید و در لحظه باشید
    به جای اینکه عملکردتان را بسنجید از احساساتی که تجربه می‌کنید، لذت ببرید. این کار یکی از رمزهای سکس خوب است. در لحظه زندگی کنید و به جای اینکه به ارگاسم فکر کنید، از کل فرایند سکس لذت ببرید. سعی کنید در هر مرحله از سکس از عشق‌بازی تا ارگاسم و بعد از آن در لحظه باشد. اگر شما و طرف مقابل‌تان جایی گیر کردید (مثلا شاید نعوظ شما از بین برود) هیچ اشکالی ندارد. از بین رفتن نعوظ به این معنی نیست که دیگر آلت‌تان به حالت قبل برنمی‌گردد.
    کارهای دیگر مثل بوسیدن و لذت‌بردن از شریک عاطفی‌تان را امتحان کنید و ذهن‌تان را خالی کنید. با تنظیم احساسات فیزیکی و فکر نکردن به افکار پریشان‌کننده، احتمالا می‌توانید دوباره حالت نعوظ هر وقت که بخواهید تجربه کنید. اگر نعوظ‌تان برنگشت، دچار زود انزالی شدید، یا اصلا ارگاسم را تجربه نکردید، فراموش نکنید که این تجربه همچنان می‌تواند بامزه و لذت‌بخش باشد. ‌دفعه‌ بعد هم می‌توانید تجربه متفاوتی داشته باشید.
  4. واقعیت‌ها را بدانید
    فکر می‌کنید همه زن‌ها در تمام تجربه‌های رابطه‌ جنسی از روش دخول واژینال ارگاسم را تجربه می‌کنند؟ دوباره سوال را بخوانید. واقعیت این است که همه زنان فقط از طریق واژن به اوج لذت جنسی نمی‌رسند. فقط نیمی از زنان فقط از طریق حرکت آلت تناسلی داخل واژن به ارگاسم می‌رسند. با این حال، کارهای زیادی هستند که می‌توانید برای افزایش فرصت ارگاسم شریک جنسی‌تان در حین سکس انجام دهید.
    طبق تحقیقات، می‌توانید برای نعوظ زمان بیشتری بگذارید، در حین آمیزش جنسی، کلیتوریس را تحریک کنید، در سکس عجله نکنید، سعی کنید فعالیت‌های جنسی مختلف و جدیدی را امتحان کنید. یعنی، باورهای اشتباه و انتظارات غیرواقعی‌تان را از نحوه کارکردن بدن زن‌ها کنار بگذارید. هرچقدر بیشتر بدانید، اضطراب کمتری را تجربه می‌کنید. همه نکات بالا برای مردانی که از اضطراب در عملکرد جنسی (کم یا متوسط) رنج می‌برند، مفید است.

اما اگر مشکل پیچیده‌تر از این حرف‌ها باشد (مثلا اختلال نعوظ و زود انزالی)، چه کار باید کرد؟‌ لازم نیست نگران نباشید. برای کم کردن این نشانه‌ها هم راه‌حلی وجود دارد.

اختلال نعوظ و اضطراب در عملکرد جنسی
اختلال نعوظ (Erectile dysfunction یا ED) به سلامت شما مربوط می‌شود و مردان زیادی هم آن را تجربه می‌کنند. این اختلال به دلیل عوامل پزشکی متعدد، بیشتر در مردانی با سن بالا اتفاق می‌افتد. در واقع، 50 درصد از مردان در دهه 50 و 60 سالگی علائم محدودی از اختلال نعوظ دارند. با این حال، مردان جوان‌تر هم از این اختلال مصون نیستند و بسیاری از آن‌ها در موقعیت‌های مختلف اختلال نعوظ را تجربه می‌کنند. بیشتر اوقات، مردان زیر 30 سالی که در بلندشدن آلت جنسی‌شان مشکل دارند، هیچ مشکل جسمی برجسته‌ای ندارند. بیشتر آن‌ها فقط اثرات اضطراب در عملکرد جنسی را احساس می‌کنند. هیچ کس دوست ندارد با مشکلات مربوط به نعوظ مواجه شود. علاوه بر روش‌های مختلف برای کاهش یا حذف موارد اضطراب جنسی، روش‌های پزشکی و غیرپزشکی هم برای مقابله با علائم اختلال نعوظ وجود دارد.

 

 

چهار روش برای خلاص‌شدن از اختلال نعوظ

 

  1. از خودتان مراقبت کنید
    عادت‌های زندگی مثل سیگارکشیدن، افراط در نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند منجر به اختلال نعوظ شود. مصرف الکل و تنباکو را کم کنید، روی تناسب اندام‌تان کار کنید (به خصوص تمرین‌های قلبی عروقی (کاردیو) یا تمرین‌های ایروبیک انجام دهید) و به خوبی استراحت کنید. همه این‌ها روش‌هایی هستند که عملکرد نغوظ را بهتر می‌کنند. در واقع، تحقیقات نشان دادند که اصلاح سبک زندگی می‌تواند اختلال نعوظ را از بین ببرد. بنابراین با بهترکردن شکل ظاهری‌تان می‌توانید احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. این مسئله هم باعث تصویر شخصی بهتر و کاهش یا حذف اضطراب در عملکرد جنسی می‌شود.
  2. آرام باشید، اوضاع بهتر می‌شود
    استرس می‌تواند عامل اصلی از بین رفتن نعوظ باشد. متاسفانه، در دنیای امروز نمی‌توان از استرس در امان بود. بنابراین باید یاد بگیرید چگونه استرس‌تان را کنترل کنید. مثلا خیلی از مردان با انجام مدیتیشن، تمرین‌های یوگا یا حتی تنفس دایره‌ای آرام می‌شوند. تمرین‌های ذهن‌آگاهی هم همین‌طور هستند. با این تمرین‌ها یاد می‌گیرید که در لحظه حال باشید. برای بعضی‌ها هم ورزش‌کردن یک مسکن عالی برای از بین بردن استرس است.
    روش دیگری که می‌تواند به شما کمک کند، ایجاد تعادل بین زندگی و کار است. آوردن مسائل کاری به محل زندگی می‌تواند در زندگی جنسی فعال و مطلوب شما اختلال ایجاد کند. به علاوه، در این حالت مسائل کاری همیشه در ذهن‌تان هستند و ممکن است عملکرد جنسی را دشوارتر کنند.
  3. برای افسردگی‌تان فکری بکنید
    افسردگی و اختلال‌های خلقی اغلب همراه با مشکلات عملکرد جنسی رخ می‌دهد. پس اگر احساس افسردگی می‌کنید، با کسی صحبت کنید. حالت ذهنی خوب عامل کلیدی ارتقای عملکرد جنسی است. با این حال، فراموش نکنید که اگر برای افسردگی‌تان به درمان بالینی احتیاج دارید، بعضی از داروها ممکن است روی عملکرد جنسی‌تان عوارض جانبی داشته باشند. بنابراین از صحبت‌کردن با پزشک‌تان نترسید و از او درباره مدیریت عوارض جانبی دارو بپرسید یا داروهایی را مصرف کنید که عملکرد جنسی‌تان را به هم نزند.
  4. در مورد مصرف داروهای عملکرد جنسی، مثل ویاگرا با پزشک‌تان صحبت کنید
    گاهی اوقات، با یک قرص آبی می‌توانید نعوظ خودتان را به حالت عادی برگردانید و دوباره با اعتماد به نفس رابطه جنسی برقرار کنید. ویاگرا (Erectile dysfunction) یکی از بهترین قرص‌ها برای بهبود عملکرد جنسی است. داروهای دیگری هم هستند، مثل تادالافیل یا سیالیس (Cialis) و آوانافیل یا استندرا (Stendra). روش‌های دیگری هم برای رفع اختلال نعوذ وجود دارند، مثل تزریق و شیاف مجاری ادراری. برای انتخاب بهترین روش با پزشک خودتان صحبت کنید.

 

انزال زودرس و اضطراب در عملکرد جنسی
انزال زودرس هم مثل اختلال عملکرد جنسی یک مسئله جنسی رایج است. تقریبا یک سوم از مردان زیر شصت سال حداقل موارد دوره‌ای انزال زودرس را تجربه کرده‌اند. پزشک‌ها انزال زودرس را این‌طور تعریف می‌کنند: رسیدن منظم به ارگاسم در یک دقیقه بعد از دخول در حین سکس واژینال. ممکن است نشانه‌های مزمن انزال زودرس را داشته باشید یا گاهی اوقات این علائم را تجربه کرده باشید. در هر حال، انزال زودرس می‌تواند احتمال اضطراب در عملکرد جنسی را افزایش دهد. همانطور که قبلا گفتیم، اضطراب در عملکرد جنسی می‌تواند منجر به انزال زودرس شود. همین مشکل هم باعث افزایش اضطراب و در نهایت تبدیل به مشکل پیش‌گویی خودشکوفایی می‌شود. یعنی شما بدون اینکه به اضطراب اختلال عملکرد جنسی مبتلا شوید، با تلقین دچار اضطراب می‌شوید. با این حال، راه‌حل‌هایی برای حل این مسئله وجود دارد.

 

 

چهار روش برای خلاص‌شدن از انزال زودرس

 

  1. درباره انزال زودرس راحت صحبت کنید
    انزال زودرس باعث می‌شود که خیلی از مردان احساس شرم کنند، در حالی که این درست نیست. نباید از این موضوع خجالت بکشید. سعی کنید با همسرتان حتما راجع به این مشکل صحبت کنید. این موضوع خیلی مهم است، چون ممکن است انزال زودرس باعث شود که کاملا دور رابطه جنسی را خط بکشید. احتمالا همسرتان مشکل شما را درک کرده و در حل مشکل‌تان به شما کمک می‌کند. آنگاه شما و طرف مقابل‌تان به سکس دلخواه‌تان می‌رسید. گاهی اوقات تنها کاری که باید بکنید این است که از انزال زودرس مطمئن بشوید، با این کار می‌توانید انزال زودس خفیف را از بین ببرید، مخصوصا اگر این مشکل از اضطراب نشات گرفته باشد.
  2. خودتان مشکل را حل کنید
    با استفاده از چند روش کاربردی می‌توانید تعداد دفعات انزال زودس را کم کنید. دوتا از بهترین روش‌ها روش توقف و شروع (stop-start) و روش فشردن هستند. یکی از روش‌ها را انتخاب کنید و خودتان یا همراه با همسرتان آن‌ها را تمرین کنید. این تمرین‌ها در بسیاری از موارد می‌توانند مشکل را حل کنند. بنابراین به درمان دیگری احتیاج ندارید.
  3. استفاده از کاندوم را شروع کنید یا کاندوم ضخیم‌تری استفاده کنید
    برای اینکه حساسیت را کم کرده و از انزال زودرس جلوگیری کنید، می‌توانید از کاندوم ضخیم‌تر استفاده کنید. کاندوم‌هایی بخرید که «استحکام بالا» و «ایمنی بالایی» دارند. اگر تا به حال از کاندوم استفاده نکردید، فراموش نکنید که با استفاده از روان‌کننده‌ها می‌توانید لذت جنسی را بیشتر کنید و از درد و سوزش هم جلوگیری کنید.
  4. از اسپری یا کرم بی‌حس کننده استفاده کنید
    برای درمان فوری انزال زودرس، از داروهای موضعی استفاده کنید و با کمک آن‌ها آلت تناسلی‌تان را بی‌حس کنید. محصولات بدون نسخه زیادی در داروخانه‌ها وجود دارند. خیلی از داروها هم با نسخه پزشک فروخته می‌شوند. می‌توانید از این داروها استفاده کنید. مثلا، یکی از محصولات بدون نسخه، پرومسنت (Promescent) است که از گل‌های گیاه هوفاریقون تهیه می‌شود. نزدیک به 2000 ارولوژیست این دارو را تایید کردند. به علاوه، مشتری‌ها هم بازخوردهای خوبی برای این دارو ثبت کردند.

 

جمع‌بندی
سکس تجربه‌ای سرگرم‌کننده و لذت‌بخش برای همه است. اضطراب در عملکرد جنسی می‌تواند مانع از لذت و صمیمیت جنسی شود. به کمک یک شریک عاطفی فهمیده و راه‌حل‌های متنوعی که برای این مشکل وجود دارد، می‌توانید بر اضطراب در عملکرد جنسی غلبه کنید. تمرین‌های ذهن‌آگاهی، تکنیک‌های تنفس عمیق یا تقویت‌کننده‌های جنسی می‌توانند به شما در حل این مشکل کمک کنند. علاوه بر این‌ها، روش‌های دیگری را هم در این مقاله معرفی کردیم. ممکن است احساس کنید که فقط شما دچار این مشکل شده‌اید،اما خیال‌تان راحت باشد، خیلی از مردان در دوره‌ای از زندگی‌شان اضطراب در عملکرد جنسی را تجربه می‌کنند و این مشکل را با موفقیت حل کردند.

منبع: promescent

Twitter
Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، از متخصصین مشاوره بگیرید.

دیدگاه خود را درج کنید