راهنمایی سلامت سکس و نزدیکی بعد از زایمان

میزان پیشرفت در خواندن

فهرست مطالب

موارد و پرسش‌های مهمی در مورد سکس بعد از زایمان وجود دارد. مثلاً این‌که چند وقت بعد از زایمان می‌توانیم سکس داشته باشیم یا از نظر هورمونی و جسمی باید منتظر چه تغییراتی باشیم؟ به همین منظور نظرات متخصصین را دربارۀ بهترین راهبردهای جنسی در هفته‌های پس از زایمان جویا شدیم.


چقدر باید برای سکس بعد از زایمان صبر کنیم؟

به گفتۀ «وندی تروباو» (Wendie Trubow)، متخصص عملکردی زنان و زایمان، اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که باید بعد از زایمان برای داشتن دخول حداقل شش هفته صبر کرد. بافت داخلی واژن یا زخم‌های جراحی سزارین برای ترمیم کامل به 4 تا 6 هفته زمان نیاز دارند. بنابراین بهتر است 6 هفتۀ کامل صبر کنید.
در نهایت وقتی مسئله رفع نیازهای شخصی و بهترین زمان برای رفع آن‌ها باشد، مشورت با پزشک بهترین گزینه است. همان‌طور که «دِ آندریا بلِیلاک جانسون» (De-Andrea Blaylock-Johnson)، دارندۀ گواهی مددکاری اجتماعی بالینی و تکنسین جراحی می‌گوید، برای پاسخ به این نیازها پیش از هر چیز باید به شرایط بدن خودتان توجه کنید. «واقعاً مدت زمانی که باید تا داشتن رابطۀ جنسی صبر کرد، در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. شاید به بیش از شش هفته زمان نیاز داشته باشید و اصلاً اشکالی ندارد».


چیزهای مهمی که باید به‌خاطر داشته باشید:

. شاید بدنتان حساس و آسیب‌پذیر باشد
ممکن است نگران درد احتمالی سکس بعد از زایمان باشید. مطابق آن‌چه «تروباو» می‌گوید، «احتمال درد حین سکس بعد از زایمان وجود دارد. بنابراین بهتر است تا ترمیم‌شدن کامل زخم‌ها صبر کنید. اگر واژن حین زایمان زخم یا پارگی پیدا کرده باشد احتمال حساس‌بودنش در سکس نیز وجود دارد؛ بنابراین بهتر است برای سکس مجدد عجله نداشته باشید». شاید بهتر است برای شروع مجدد روابط جنسی سریعاً به‌سراغ دخول به واژن نروید و گزینه‌های دیگری را امتحان کنید.


2. ممکن است برای تحریک‌شدن به زمان بیشتری نیاز داشته باشید
«تروباو» می‌گوید: «شیردهی در اغلب موارد منجر به کاهش تخمک‌گذاری و در نتیجه کاهش میل جنسی زنان می‌شود. اما باز هم امکان تحریک جنسی و ارگاسم وجود دارد؛ تنها با این تفاوت که احتمالاً کمی بیشتر طول می‌کشد».
بچه‌دارشدن تغییر خسته‌کننده‌ای در زندگی به‌حساب می‌آید و ممکن است همین خستگی مانعی در مسائل جنسی به‌وجود بیاورد. وی هم‌چنین می‌افزاید: «زنان در ابتدای دوران پس از زایمان به زمان بیشتری برای تحریک و پیش‌نوازی نیاز دارند؛ چون عمدۀ توجه و تمرکزشان به نوزادشان معطوف شده است».
پس به‌اندازۀ نیاز برای تحریک‌‌کردن زمان بگذارید و با پارتنرتان برای پیداکردن راه‌های برانگیخته‌شدن خلاقیت به‌خرج بدهید.


3. زمان بیشتری برای امتحان‌کردن انواع مختلف پوزیشن‌های سکس صرف کنید
توصیۀ «تروباو» برای سکس بعد از زایمان، تغییر اولویت از دخول به انجام سایر رفتارهای جنسی است که به «پیش‌نوازش» معروف‌اند. تحریک و برانگیختگی کامل واژن به 30 دقیقه زمان نیاز دارد؛ بنابراین اگر دوست دارید در سکس دخول انجام دهید، بهتر است برای شروع فعالیت‌های جنسی دیگری را انتخاب کنید. به گفتۀ او، «با این تغییر در اولویت، دخول درد کم‌تری دارد و لذت‌بخش‌تر می‌شود».


4. پس از زایمان امکان بارداری وجود دارد
بله بلافاصله بعد از زایمان هم امکان باردارشدن وجود دارد. همان‌طور که «تروباو» توضیح می‌دهد، نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که شیردهی کاملاً جلوی تخمک‌گذاری را می‌گیرد. بلافاصله بعد از زایمان و قبل از اولین قاعدگی هم امکان بارداری وجود دارد. «اگر صرفاً با تکیه بر این تصور که چون بعد از زایمان هنوز عادت ماهانۀ شما شروع نشده است و امکان بارداری مجدد شما وجود ندارد از وسایل و داروهای جلوگیری از بارداری استفاده نمی‌کنید، باید بدانید که در صورت شروع تخمک‌گذاری و قبل از اولین قاعدگی نیز امکان بارداری وجود دارد و احتمالاً درصورت بارداری تا مدتی متوجهش نیز نخواهید شد». بنابراین برای جلوگیری از بارداری پس از زایمان در صورت تخمک‌گذاری، بهتر است حین سکس از وسایل یا داروهای ضد بارداری استفاده کنید.


5. با شروع تخمک‌گذاری احتمال دارد میل جنسیتان زیادتر از قبل شود
مطابق توضیحات «تروباو»، با این‌که بلافاصله پس از زایمان و در دوران شیردهی امکان دارد که میل جنسی کمتری داشته باشید، با شروع تخمک‌گذاری مجدد امکان تجربه‌کردن میل جنسی بیشتری وجود دارد. بنابراین ممکن است در این دوران تمایل بیشتری به سکس داشته باشید که فرصت خوبی است که به زندگی جنسیتان نیز در این مدت بهای بیشتری بدهید.


6. بدن شما دچار تغییرات زیادی خواهد شد
«بلیلاک جانسون» بر این باور است که نباید بعد از زایمان به خودتان سخت بگیرید و باید نسبت به سکس واقع‌بین باشید. او توضیح می‌دهد که «شاید بعد از زایمان بدنتان قادر به انجام کارهایی نباشد که قبل از بچه‌دارشدن انحام می‌داده‌اید، اما باز هم می‌توانید روابط و تجربیات جنسی لذت‌بخش و خوشایندی داشته باشید».
«بلیلاک جانسون» تأکید می‌کند که هورمون‌هایی که باعث تخمک‌گذاری می‌شوند نه تنها بر میل جنسی تأثیر دارند بلکه بر خیس‌شدن طبیعی واژن و بسیاری از مسائل دیگر نیز مؤثرند. اگر قبل از زایمان در سکس چالش‌های زیادی تجربه نکرده بودید، احتمالاً در این دوران با چالش‌های جدیدی روبه‌رو خواهید شد و اصلاً نیازی نیست از این بابت نگران باشید.


نکاتی که در بهترشدن تجربیات جنسی پس از زایمان مؤثرند

1. اول شیر بدهید
به گفتۀ «تروباو»، در دوران شیردهی، برای جلوگیری از چکه‌کردن شیر در اثر تحریک نوک سینه‌ها، بهتر است قبل از سکس از شیردوش برا تخلیۀ شیر استفاده کنید.


2. نگران وقت نباشید
«تروباو» توصیه می‌کند که بعد از زایمان برای سکس باید وقت بیشتری بگذارید و برای سکس عجول نباشید. بنابراین ضمن زمانی که تا داشتن دخول مجدد باید صبر داشته باشید، باید حین رابطه نیز صبورتر باشید. هیچ اشکالی ندارد اگر تصمیم بگیرید برای شروع سکس بیش از شش هفته صبر کنید. در ضمن، «اگر قصد دخول به واژن را دارید، با ملایمت شروعش کنید».


3. برای دخول عجله نداشته باشید
«بلیلاک جانسون» توضیح می‌دهد که سکس اشکال مختلف و لذت‌بخشی دارد که دخول کیر به کس تنها یکی از شیوه‌های مختلف انجام این کار است. حتی اگر خودتان دخول را به‌عنوان سکس دلخواهتان دوست دارید، در این دوران باید رابطه را با سایر کارهای جنسی آغاز کنید. شروع‌کردن رابطه با تحریک کلیتوریس به ارگاسم زنان کمک می‌کند و باعث شل‌ترشدن و افزایش حجم واژن می‌شود که به راحت‌تر انجام‌شدن دخول کمک می‌کند. یادتان باشد که تقریباً حدود 30 دقیقه زمان برای تحریک کامل و شل‌شدن واژن نیاز دارید.


4. پوزیشن‌هایی که به شما حس بهتری می‌دهند را انتخاب کنید
پس از ترمیم کامل واژن و زخم‌های زایمان، انجام اکثر پوزیشن‌ها بلامانع است. با این حال «تروباو» می‌افزاید که، «گاهی پس از انجام عمل سزارین، بهتر است از پوزیشن‌هایی انجام دهید که عمق دخول کمتری داشته باشند». بنابراین مثلاً شاید بهتر باشد از پوزیشن پروانه‌ای پرهیز کنید (که در آن دخول خانم پاهایش را روی شانه‌های مرد می‌گذارد و دخول انجام می‌شود).


5. تمرین‌های مؤثر در تقویت عضلات کف لگن را امتحان کنید
«بلیلاک جانسون» معتقد است که بعد از زایمان ورزیده‌کردن عضلات کف‌لگن می‌تواند گزینۀ خوبی باشد و حتی در صورت نیاز می‌توانید از مشاوره و کمک متخصصین درمان عارضه‌های کف لگن نیز استفاده کنید. وی در مورد نوع تمرینات می‌گوید: «منقبض و منبسط‌کردن عضلات کف لگن می‌تواند مؤثر باشد ولی به‌نظر من می‌توانید کمی فراتر از این تمرین‌ها بروید و با فیزیوتراپ متخصص عضلات لگنی در این مورد مشورت کنید». انجام این تمرینات زیرنظر پزشک متخصص به شما اطمینان می‌دهد که عضلات لگن کاملاً بازیابی و ورزیده شوند.


6. از لوبریکانت استفاده کنید
یکی از علائم نسبتاً رایج بعد از زایمان، خشکی واژن است و هم «بلیلات جانسون» و هم «تروباو» توصیه می‌کنند که حتماً در صورت نیاز از لوبریکانت استفاده کنید. «بلیلاک جانسون» می‌گوید: «بهترین روش این است که لوبریکانتی را پیدا کنید که کاملاً با بدنتان سازگار باشد». وی همچنین می‌افزاید که اگر از وسایل جلوگیری از بارداری ( مثل کاندوم، دیافراگم، کلاهک گردن رحم، یا اسفنج ضدبارداری) استفاده نمی‌کنید، روغن نارگیل هم جایگزین خوبی برای لوبریکانت است. اما اگر از کاندوم و وسایل جلوگیری استفاده می کنید، به نظر «بلیلاک جانسون»، «از لوبریکانت‌هایی که پایۀ آب یا سیلیکون دارند استفاده کنید».


7. چیزهای جدید را امتحان کنید
ورود بچه به زندگی تغییرات زیادی در روابط زناشویی و به‌خصوص سکس به‌وجود می‌آورد، در نتیجه باید با صبر و حوصله روش‌هایی را که برای سکس از همه بهترند انتخاب کنید. همان‌طور که «بلیلاک جانسون» می‌گوید، «نباید روابط جنسی را تنها به داشتن دخول محدود کنید. راه‌های زیادی برای لذت‌بردن از سکس وجود دارد که محدود به دخول کیر به واژن نمی‌شود».


چرا حفظ صمیمیت و نزدیکی بین زوجین اهمیت دارد

در روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و (اگر بخواهیم واقع‌بینانه بگوییم) حتی سال‌ها پس از تولد کودک، والدین باید برای حفظ صمیمیت و نزدیکیشان تلاش کنند و به‌عنوان پارتنر یکدیگر نزدیک و صمیمی باقی بمانند و گرچه این توصیه تنها شامل نزدیکی در سکس نمی‌شود، اما حفظ صمیمیت در رابطۀ جنسی نیز از عوامل بسیار مهم به‌حساب می‌آید.
به گفتۀ «بلیلاک جانسون»، «به هم‌دیگر زمان کافی اختصاص بدهید، برای سکس و به‌غیر از آن باهم‌بودن و ارتباطتان وقت بگذارید. اغلب مشاهده می‌کنم که زوج‌ها آن‌چنان در نقششان به‌عنوان والدین کودک غرق شده‌اند که دیگر فراموش می‌کنند که پارتنر یکدیگر هستند؛ بنابراین اختصاص‌دادن زمان کافی به ارتباطتان باید در اولویت قرار بگیرد».
حتی اگر چند دقیقه در فاصله‌ای که نوزادتان می‌خوابد وقت پیدا می‌کنید، باز هم باید از این زمان برای درکنار هم نشستن و توجه به‌یکدیگر استفاده کنید. وی می‌افزاید: «اگر می‌توانید از کمک کسی برای نگه‌داری از کودک استفاده کنید، حتماً بعضی از شب‌ها باهم بیرون قرار بگذارید».
به‌طور خلاصه، نظر «بلیلاک جانسون» این است که تا جایی که امکان دارد بیشترین زمان را به یکدیگر اختصاص دهید و به‌خصوص در این زمان‌ها از گوشی و تلویزیون دوری کنید. اگر بتوانید فارغ از نقشی که به‌عنوان والدین دارید، نقشتان به‌عنوان پارتنر یکدیگر را حفظ کنید، می‌توانید شادابی و جوانی رابطه را حفظ کنید.


سخن آخر

بچه‌دارشدن تقریباً تمام جوانب زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که سکس تنها یکی از آن‌ها است. اما نباید به روابط جنسی شما بعد از زایمان صدمه وارد شود و نیازی نیست که از صمیمیت شما و پارتنرتان بکاهد. شناخت درست از دوران بعد زایمان و وقایعی که برای بدنتان رخ می‌دهد به شما در این راه کمک می‌کند. نباید عجله داشته باشید و حتما راه‌های مختلف را امتحان کنید تا بتواند به شما و پارتنرتان برای شروع مجدد روابط در کنار مراقبت از فرزند جدیدتان کمک کند.

Twitter
Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، از متخصصین مشاوره بگیرید.

دیدگاه خود را درج کنید