چرا بعد از رابطه جنسی گریه میکنم؟

گریه

میزان پیشرفت در خواندن

فهرست مطالب

چرا بعد از سکس گریه میکنم؟

حتی فکر گریه کردن بعد از سکس میتواند برای خیلی ها دلهره آور ، خجالت آور و یا حتی عجیب باشد. ولی در واقعیت این اتفاق بیشتر از آن چیزی که فکر میکنید شایع است. راستش را بخواهید گریه کردن بعد از سکس به چند دلیل که جلوتر به آنها اشاره خواهیم کرد کاملا طبیعی است! ولی قبل از اینکه بریم سراغ آنها بهتره اول در مورد زیر و بم این اتفاق صحبت کنیم.

 

از نظر علمی به عمل گریه کردن بعد از سکس “اندوه بعد از آمیزش” (PCD) یا “اختلال بعد از آمیزش” (PCT) میگویند. از آنجایی تحقیقات کمی در مورد این موضوع انجام شده تخمین اینکه چه درصدی از مردم آن را تجربه میکنند کار سختی است.
ولی با وجود کمبود تحقیقات انجام شده در این زمینه در یکی از نظرسنجی هایی که 230 زن در آن شرکت کرده بودند مشخص شد که گریه کردن بعد از سکس تا حدودی بین زنان رایج است تا جایی که 46 درصد آنها حداقل یکبار در زندگی شان PCD را تجربه کرده اند.
در تحقیق دیگری که روی شیوع این اتفاق در مردان تمرکز کرده بود مشخص شد که 41 درصد شرکت کننده ها حداقل یکبار و بین 3 تا 4 درصد آنان به طور مکرر PCD را تجربه میکنند.
حالا میرسیم به سوالی که ممکن است برای بعضی ها پیش آمده باشد.

چرا بعد از سکس گریه میکنم؟

به گفته ی دکتر “پتی فورد” مشاور ازدواج و خانواده : “گاهی اوقات سکس میتواند جرقه ی گریه فرد باشد ولی این اتفاق لزوما به خاطر خود سکس نیست. بعضی از عوامل شامل اختلالات مربوط به پیوند با والدین در کودکی ، مشکل در ایجاد حسی از “خود” ، مشکل در کنترل و تنظیم احساسات ، سابقه سوءاستفاده جنسی یا سایر آزار و اذیت ها یا نارضایتی از رابطه میتوانند باعث ایجاد PCD در فرد شوند.”
این وضعیت را میتوان اینطور تحلیل کرد که بعد از سکس بخش ناخودآگاه ذهن فرد به عنوان ابزاری برای آگاه کردن فرد از مسائلی که نیاز به پروسس کردن و بررسی دارند فعال میشود. البته این فقط یکی از احتمالات بروز PCD است ، PCD ممکن است به دلیل عوامل و احساسات زیر هم اتفاق بیفتد :

شادی

گریه کردن بعد از سکس لزوما چیز بدی نیست و می تواند اشک های شادی شما به دلیل ارتباط قوی جسمی ، ذهنی و روحی ای که با پارتنرتان داشتید یا مثلا به خاطر تجربه کردن بهترین سکس زندگی تان بوده باشد.
دکتر “کلادیا” متخصص سکس میگوید : “گریه کردن بعد یک تجربه ی ارگاسم شدید بهانه ی فوق العاده ای برای اشک های شماست. گریه کردن شما میتواند بروز انرژی ، حس شادی و قدردانی مازاد شما نسبت به لذت و حس خوشایندی که تجربه کردید باشد. شاید حس کنید کنترل تان از دست تان خارج شده ولی در واقع گریه های شما روشی برای آزاد کردن تنش های درونی شماست.”

یک تجربه شدید جسمی یا روانی

گاهی اوقات وقتی کسی فعالیت شدید یا جدیدی را مثل “نقش بازی کردن” یا فانتزی های جنسی دیگری را انجام میدهد ممکن است در پایان شدیدا از نظر احساسی تحت تاثیر قرار بگیرد.
مسیر رسیدن به این تجربیات جنسی شدید یا جدید فرد را وارد رولر کوستری از احساسات مختلف میکند. وقتی فرد از حس انتظار به برانگیختگی و بعد به ارگاسم میرسد ، در نهایت موقع سقوط و برگشتن به حالت نرمال ممکن است هیجانی را تجربه کند که باعث گریه ی او شود.
از نظر فیزیکی تجربه ی چیزی جدید و یا شدیدتر از نرمال میتواند باعث واکنش بدن در قالب گریه کردن شود. برای مثال تجربه ی برون پاشی (squirt) برای اولین بار، تجربه ی شدیدترین ارگاسم زندگی تان و یا تجربه ی ارگاسم چندگانه ممکن است باعث گریه ی شما شود.
بر عکس ، اگر قبل از سکس آنقدر برای خودتان انتظار و هیجان جنسی ایجاد کنید که خود تجربه ی سکس نتواند آنها را برآورده کند ممکن است دچار حس ناامیدی و سرخوردگی شوید و شروع کنید به گریه کردن.
مسئله ی دیگر نقشی است که هورمون ها در طول سکس بازی میکنند. برای مثال وقتی فرد به ارگاسم میرسد هورمون های “دوپامین” و “اکسی توسین” (معروف به هورمون های عشق) در بدنش آزاد میشود.ولی بعد از سکس سطح این هورمون ها شدیدا کاهش می یابند که میتواند باعث ایجاد حس غم و تنهایی در فرد شود.

آزار و سوء استفاده در گذشته

با اینکه تحقیقات چندانی انجام نشده که نشان دهد احتمال گریه کردن کسانی که در گذشته مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند بعد از سکس بیشتر است یا نه ولی با اینحال تحقیقات زیادی هست که نشان میدهد سوءاستفاده های عاطفی ، جسمی و جنسی در کودکی میتواند باعث اختلالات جنسی فرد در بزرگسالی شود.
از این نظر سکس میتواند عامل محرکی برای بعضی افراد باشد که به آنها حس آسیب پذیر بودن میدهد. در ادامه یادآوری تجربیات آزار و اذیت و واکنش احساسی به آنها قبل از اینکه فرد حتی متوجه این مسئله شود اتفاق می افتد و میتواند باعث گریه ی فرد شود.

درد و ناراحتی فیزیکی

مشکلاتی مثل “دیسپارونی” (درد هنگام دخول) میتواند برای حدود 8 درصد از زنان اتفاق بیفتد. منشاء این مشکل می تواند فیزیکی و یا روانی باشد و در نهایت باعث یکسری عوارض ناخوشایند مثل درد در نواحی خارجی واژن (والوا و لابیا) ، التهاب کف لگن ، خشکی واژن ، گرفتگی عضلات و یا مشکلات مثانه ای در طول سکس یا بعد از آن شود.
برای تسکین این درد ها زنان میتوانند با تغییر رژیم غذایی شان به از بین بردن یا کاهش مشکلات مثانه ای شان کمک کنند ، همچنین میتوانند با یک ماساژ معمولی گرفتگی عضلات شان را رفع کنند. مدیتیشن هم میتواند به آرام و ریلکس شدن وضعیت فیزیکی یا روانی فرد کمک کند.

مشکلات زمینه ای در رابطه

گاهی اوقات مشکلاتی که فرد در زندگی جنسی یا بیرون آن با آنها دست و پنجه نرم میکند میتواند باعث گریه کردن بعد از سکس شود. سکس یک عمل صمیمانه و نزدیک بین افراد است که میتواند یکسری از احساسات و عواطف زمینه ای و مخفی را آشکار کند.
دکتر “کلادیا” میگوید : “گریه کردن بعد از سکس میتواند به دلیل تجربه ی ناخوشایند فیزیکی یا احساسی فرد از سکس یا سکس با کسی که شخص مورد علاقه ی او نیست باشد.”

احساسات سرکوب شده

همانطور که قبلا هم گفته شد ارگاسم این قدرت را دارد که تغییرات شدیدی را در مغز و بدن فرد ایجاد کند. برای بعضی ها ارگاسم روشی برای آزاد کردن استرس و احساسات شان است.
مربی سکس “جیجی انگل” تجربه ی PCD اش را اینطور توصیف میکند : “با هر بار ارگاسم شدن حس میکردم که دارم غم و اندوه عمیقی که نسبت به رابطه ی شکست خورده ام داشتم را آزاد میکردم که واقعا تجربه ی غمناک ، دردناک و افسرده کننده ای بود. به جای اینکه بعد از سکس موجی از لذت را تجربه کنم به پهلو میخوابیدم و به آرامی آنقدر گریه میکردم که خوابم ببرد و در افکار و غم و اندوهم غرق بشم.”
در این حالت گریه کردن بعد از سکس میتواند گاهی اوقات برای فرد التیام بخش باشد. با اینکار فرد به خودش اجازه میدهد تا احساسات سرکوب شده اش را رها کند. البته قطعا این موضوع در خصوص همه ی کسانی که PCD را تجربه میکنند صدق نمیکند.

استرس ، ترس و اضطراب

مهم نیست فرد چه اتفاقی را تجربه میکند ، به طور کلی گریه کردن یک واکنش کاملا طبیعی به اضطراب و ترس است. ولی وقتی کسی موقع سکس تحت فشار استرس است تمرکز کردن روی زمان حال برایش سخت تر خواهد بود.
شاید در طول سکس بدن فرد مشغول سکس باشد ولی در عین حال ذهنش در جایی دیگر پرسه بزند. این مسئله میتواند باعث سرخوردگی و حتی اضطراب بیشتر بعد از سکس شده و موجب گریه ی فرد شود.
خود عوامل استرس زا ممکن است به سکس مربوط باشند ، مثل اضطراب عملکرد جنسی (طبق تحقیقات حدود 6 تا 15 درصد زنان و 9 تا 25 درصد مردان آن را تجربه میکنند). در حقیقت تحقیقات نشان میدهند بین مردانی که مشکلات جنسی استرس زا (مثل اختلال نعوظ) را تجربه میکنند و PCD ارتباط وجود دارد.
گریه کردن بعد از سکس به دلیل استرس یا اضطراب میتواند هیچ ارتباطی به خود سکس و دخول نداشته باشد.

حس گناه و شرم نسبت به سکس

افراد ممکن است به دلایل مختلفی نسبت به سکس حس گناه و شرم داشته باشند. شاید به آنها یاد دادند که سکس کار کثیف ، بد یا اشتباهی است. شاید دین و مذهب شان این باور را وارد مغزشان کرده که سکس (قبل از ازدواج) کار شرم آوری است ، گاهی هم تجربیات جنسی منفی افراد در گذشته باعث میشود که نسبت به سکس حس گناه و شرمساری داشته باشند.
همچنین یکی دیگر از دلایل این موضوع میتواند کشمکش های درونی افراد مثل مشکلات مربوط به اعتماد به نفس و ظاهر بدن شان و یا این حس که فعالیت های جنسی که فرد به آنها علاقه مند است با ارزش ها و اخلاقیات اش همسو نیست باشد. همه ی این دلایل نشان دهنده ی رابطه منفی فرد با سکس است که همین مسئله می تواند عامل گریه ی افراد بعد از سکس باشد.
در سمت دیگر ماجرا “داکریفیلیا” قرار دارد. به این معنی که فرد با دیدن گریه دیگران یا دیدن ابراز احساساتی که با گریه همراه است برانگیخته میشود.

آیا دیدن گریه ی بقیه می تواند باعث برانگیختگی شود؟

در تحقیق کوچکی که توسط دکتر “گریفین” و همکارش دکتر “گرین هیل” انجام شد سه دلیل مختلف برای توضیح اینکه چرا گریه کردن میتواند باعث برانگختگی افراد شود شناسایی شد.
در این تحقیق فقط 8 نفر در آمریکا مورد بررسی قرار گرفتند که قاعدتا نتیجه گیری کلی ای را در اختیار ما قرار نمیدهد ولی با اینحال میتواند تا حدودی دید ما را نسبت به این موضوع باز تر کند.
در این تحقیق مشخص شد که 4 نفر از شرکت کننده ها تمایلات جنسی “داکریفیلیا” (برانگخیتکی با گریه) شان عموما در قالب دلسوزی بروز پیدا میکرد، به این معنی که از کسانی که برای آرام شدن گریه میکنند لذت میبرند. سه نفر از شرکت کننده از سناریو های ارباب/برده به برانگیختگی میرسیدند، یعنی با به گریه انداختن کسی یا اینکه کسی آنها را به گریه بیندازد تحریک میشدند. در مورد یکی از شرکت کننده ها هم حلقه کردن لب های طرف مقابل موقع گریه کردن باعث برانگیختگی اش میشد.
با همه ی این حرف ها هنور لازم است تحقیقات جامع تری در این خصوص انجام شود.
به هر صورت گریه کردن یک واکنش طبیعی انسانی به مجموعه ای از محرک های مختلف است. گریه کردن بعد از سکس برای خیلی ها اتفاق می افتد و چیزی نیست که باید از آن خجالت کشید. در عوض کند و کاو کردن برای پیدا کردن دلیل اصلی گریه هایتان میتواند شما را از نظر احساسی قوی تر و حتی از نظر جنسی هم راضی تر کند.

Twitter
Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، از متخصصین مشاوره بگیرید.

دیدگاه خود را درج کنید