۱۴ اتفاق جالب قبل، بعد و در هنگام رابطه جنسی

Difference-Between-Sex-and-Gender

میزان پیشرفت در خواندن

فهرست مطالب

ما دوست داریم بگوییم هر چیزی در مورد سکس همیشه رویایی و عالی است، اما گاهی اوقات اتفاقات عجیب و ناخوشایند نیز ممکن است رخ دهد. ممکن است بعد از سکس احساسات عجیبی را تجربه کنید یا واکنش‌های فیزیکی عجیبی را در بدن خودتان مشاهده کنید. یا حتی ممکن است احساس سوزش یا درد داشته باشید.
با توجه به جامعه دانشگاهی متخصصان زنان و زایمان آمریکا، چیزی نزیک به ۷۵ درصد زنان رابطه‌ی جنسی دردناکی را در جایی از زندگی خود تجربه می‌کنند. ما دوست داریم با این موضوع که ‘یک سکس آن‌قدر خوب بود که روز بعد از آن حتی قادر به راه رفتن نیستیم’ شوخی کنیم اما اگر چیزهایی واقعا دردناک یا ملتهب‌کننده‌ی بدن باشند چه؟ یا اگر سوزش پیش بیاید؟ یا خون‌ریزی؟ کی باید شروع به نگران شدن کنیم؟
ما از متخصصان و سکس‌تراپیست‌ها در این مورد که چه اتفاقی با داشتن رابطه‌ی جنسی برای شما می افتد (قبل، در حال، بعد) و این که با رخ دادن این اتفاق‌ها، شما نیاز به دکتر رفتن دارید یا این‌ها، واکنش‌های طبیعی بدن شماست، پرسیدیم.

قبل از سکس چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد؟

  1.  بدن شما نیتریک اسید بیشتری ترشح می‌کند.
    اسید نیتریک محرک تاثیرات زیادی در بدن شما مانند افزایش فشار خون در قسمت‌های مختلف بدن مثل واژن، دهانه‌ی رحم و یا آلت است. این مرحله زمانی است که برای مردان افزایش فشار خون باعث راست شدن آلت می‌شود.
  2.  Tenting رخ می‌دهد
    این اتفاق مخصوص خانوم‌ها است. به گشاد شدن واژن و منبسط شدن لوله‌ی واژنی که قبل از سکس اتفاق می‌افتد، Tenting گفته می‌شود. هدف این اتفاق آسان‌تر شدن دخول آلت، با کمترین درد ممکن، است.
  3. بخش‌هایی از اندام‌های تناسلی برجسته می‌شوند
    در مردان، آلت باد می‌کند و برجسته می‌شود و بیشتر راست می‌شود. در زنان، کلیتورس، لابیا مینور (لبه‌های داخلی واژن)، دیواره‌ی واژن و بعضی مواقع سینه‌ها با خون مضاعف برانگیخته و برجسته می‌شوند.
  4. کل بدن از لحاظ جنسی تحریک می‌شود
    شما مستقل از مرد یا زن بودن، ایجاد فشار و کششی را در مناطق دیگر بدن‌تان احساس می‌کنید. بیضه‌های مردان در کیسه‌ی بیضوی بیشتر نمایان می‌شوند و آلت تماما راست می‌شود. نیپل‌ها ممکن است سفت و حساس شوند، در حالی که ترشحات واژنی افزایش پیدا می‌کند و واژن بزرگ‌تر و منبسط‌تر می‌شود که برای آلت جای بیشتری باز شود و عملیات دخول راحت‌تر انجام شود. (Tenting)

این اولین مرحله‌ی اساسی از چرخه‌ی واکنش‌های جنسی است.


در هنگام سکس چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد؟

  1.  ضربان قلب شما در کنار چیزهای دیگری افزایش می‌یابد
    ضربان قلب، به علاوه‌ی سرعت تنفس و فشار خون در حال سکس افزایش پیدا می‌کند. هر چیزی که باعث افزایش تعداد ضربان قلب شما شود یک فعالیت هوازی محسوب می‌شود و سکس یک فعالیت ورزشی هوازی بسیار عالی است؛ به ارگاسم رسیدن معادل با مصرف ۶۰ تا ۱۰۰ کالری می‌باشد.
    دیوید گرونر، جراح قلب و عروق از اعضای انجمن جراحان نیویورک توصیه می‌کند:
    تکاپوی بیشتر در حین سکس، باعث فواید هوازی بیشتری می‌شود و ضربان قلب شما را مدت طولانی‌تری بالا نگه می‌دارد. یکی دیگر از دلایل افزایش ضربان قلب، کم شدن آب بدن است، در نتیجه مصرف آب و افزایش آب بدن بعد از یک راند سکس سخت و طولانی به شما کمک می‌کند که حال‌تان جا بیاید و سرحال شوید.
  2. بدن شما سرخ می‌شود
    ‘سرخی سکس’ ممکن است به علت زیاد شدن حرارت و دمای بدن رخ دهد. شما ممکن است سرخی یا قرمزی یا رنگ صوتی‌ای را روی شکم، سینه، شانه‌ها، گردن یا صورت‌تان مشاهده کنید.
  3. سفت و سخت (tense) می‌شوید.
    عضلات در ران‌ها، باسن، دست‌ها منقبض و سفت می‌شوند. این‌جا جایی است که اغلب امکان رخ دادن اسپاسم یا گرفتگی عضلات وجود دارد.
  4. شما در نهایت به ارگاسم می‌رسید… شاید هم نه.
    مرد‌ها و زن‌ها انقباض‌هایی را در ناحیه‌ی واژن خود در حین اوج گرفتن تجربه می‌کنند. گرونر می‌گوید:
    یک دنباله از انقباضات ریتیک در رحم، واژن و عضلات کف لگن رخ می‌دهد. انقباض و سختی جنسی ناشی شده از رابطه‌ی جنسی یا خودارضایی رها می‌شود و عضلات ممکن است در سراسر بدن منقبض شوند. معمولا یک احساس گرمی و ملایمت از مبدا لگن در سراسر بدن جاری و پخش می‌شود.

 

چه اتفاقی در بدن زنان در هنگام سکس می‌افتد؟
بدن یک زن سرخ و سفت می‌شود تا وقتی که بدن آماده‌ی ارگاسم شود. برای یک زن، یک سوم اولیه‌ی دیواره‌ی واژن به صورت موزون و ریتمیک در هر هشت تا ده ثانیه منقبض می شود که این موضوع دلیل احساس خوب در حین ارگاسم است. همچنین عضلات رحم نیز منقبض می‌شوند اما برای زنان مشهود نیست و متوجه آن نمی‌شوند.

چه اتفاقی در بدن یک زن وقتی از لحاظ جنسی مشتاق می‌شود، می‌افتد؟
زمانی که یک زن از لحاظ جنسی هیجان‌زده و مشتاق و به اصطلاح تحریک می شود، نبض و ضربان قلبش سریع‌تر می‌شود و فشار خونش افزایش پیدا می‌کند. رگ‌های زن که شامل رگ‌های واژنی او نیز است، گشاد می‌شوند. واژن و آلت تناسلی زن باد می‌کند و متورم می‌شود و مرطوب که در واقع باعث روان‌تر شدن و خیس‌تر شدن ناحیه‌ی واژنی برای آسان‌تر شدن دخول می‌شود.

چه اتفاقی در بدن یک مرد در هنگام سکس می‌افتد؟
بدن مرد نیز سرخ و متورم و سخت می شود، همچنین آلت او در جریان سکس با بالا رفتن فشار خونی نبض می زند.
برای مردان قبل از این که منی در اوج لذت مرد از آلت خارج شود (مرد ارضا شود)، مایع منی، در حباب (پیاز) مجرای ادراری جمع می‌شود. در تمام طول انزال، انقباضی در آلت رخ می‌دهد که این باعث لذت جنسی می‌شود.


بعد از سکس چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد؟

  1.  به مقدار فراوان عرق می‌کنید.
    شما ممکن است بعد از یک رابطه‌ی جنسی طولانی مدت سنگین، به شدت تعرق کنید. گرونر می‌گوید:
    مانند همه‌ی فعالیت‌های دیگر، فعالیت جنسی نیز باعث افزایش دمای بدن می‌شود. فعالیت قلب شما بعد از سکس کاهش می‌یابد و خون کمتری را به پوست پمپاژ می‌کند. جمع شدن گرما در ماهیچه‌ها باعث بالا رفتن دمای خون می‌شود که احتمالا به همین خاطر است که شما بعد از سکس مقدار بیشتری نسبت به زمانی که مشغول به سکس هستید، تعرق می‌کنید.
  2. ممکن است دردی طولانی در ناحیه‌ی لگن خود تجربه کنید.
    احساس درد و فشار در ناحیه‌ی لگن ممکن است تا مدت‌ها بعد از آمیزش باقی بماند، که به دلایلی این درد کم اهمیت‌تر از دردهای دیگر است. گرونر می‌گوید:
    برای زنان، خصوصا در زنانی که تجربه‌ی زایمان داشته‌اند، ممکن است یک عارضه به نام ‘سندروم گرفتگی(تراکم) لگن’ باعث درد شدید، به خصوص در ناحیه چپ بدن، شود که شایع‌ترین علت این درد دخول واژنی عمیق و شدید است. موقعیتی مشابه به شکل رگ‌های واریسی می‌تواند در گردالی لگنی ایجاد شود و با توجه به تغییر سطح هورمونی در جریان آمیزش، ممکن است رگ‌ها متورم شوند و این اتفاق باعث حساسیت و درد بیشتر شود. در حالی که این شرایط آن‌قدر خطرناک نیست، بهتر است یک متخصص شرایط شما را بررسی کند که این درد احساس لذت شما را مخدوش نکند.
  3. ممکن است خون‌ریزی کنید.
    گاهی اوقات ممکن است تصور کنید که دوره‌ی قاعدگی شما تمام شده است اما انقباض‌ها ایجاد شده آخرین اثرات آن را بیرون بریزد. اما نگران نباشید.
    اگر این اتفاق برای شما عموماً رخ می‌دهد، حتما به پزشک خود مراجعه کنید، چرا که ممکن است یه نوع عارضه‌ی لگنی باشد. دکتر لیزا مسترسون، جراح زنان و زایمان، در این‌باره توصیه می‌کند:
    این اتفاق می‌تواند کاملا نرمال و معمولی باشد؛ این که بدن شما می‌داند که هر ماه باید چه کاری انجام دهد، فوق‌العاده‌ است. اما اگر [قاعدگی] [به صورت غیر معمول] ادامه پیدا کند، مشورت کردن با دکتر، به‌منظور مطمئن شدن از این‌که یک عارضه‌ی لگنی باعث این خون‌ریزی نشده است، ایده‌ی خوبی است.
    خون‌ریزی بعد از سکس اتفاق معمولی‌ای نیست، اما سکس بسیار خشن ممکن است باعث خون‌ریزی شود.
  4. احساس سوزش می‌کنید
    این اتفاق اصلا رایج نیست، اما رخ دادن این اتفاق آن‌قدر هم وحشتناک نیست. این اتفاق می‌توانید بدین معنی باشد که واژن شما ملتهب شده است. اما اگر نگران این شدید که این سوزش ممکن است یک عفونت مقاربتی باشد و یا اگر علائم ادامه پیدا کردند، به پزشک مراجعه کنید. مسترسون هشدار می‌دهد:
    در ناحیه‌ی واژن خود نباید احساس سوزش داشته باشید. در نتیجه اگر احساس سوزش یا درد دارید، به پزشک مراجعه کنید.
  5. ترشحات واژنی شما زیاد می‌شود
    بعد از سکس، ترشح مفرط واژنی طبیعی است. دکتر رجینا چانگ می‌گوید:
    این به این معنی است که ممکن است شما ارگاسمی را طی رابطه‌ی جنسی تجربه کرده باشید. در نتیجه بدن شما ‘آب شادی’ (happy juice، منظور ترشحاتی است که پس از ارگاسم از بدن خارج می‌شود) ترشح می‌کند.” برای زنان مسن‌تر، با توجه به کاهش هورمون استروژن در بدن بعد از یائسگی، ترشحات واژنی کمتر می‌شود و باعث خشکی و آتروفی واژنی (آب‌رفتگی واژن) می‌شود.
  6. دچار گرفتگی عضلانی می‌شوید
    سکس دردناک معمولا اتفاق نمی‌افتد، اما گاهی چرا. این درد گاهی به خاطر گرفتگی ناشی از انقباض رحمی است که مربوط به ارگاسم شما می‌شود و نگران‌کننده نیست.

با این حل اگر این اتفاق هر دفعه تکرار می‌شود، به پزشک‌تان مراجعه کنید. شما ممکن است دچار فیبروم رحمی یا حتی مشکلات جدی‌تر مانند، سرطان رحم باشید.


وقتی که سکس تمام می‌شود، یک لحظه بررسی کنید که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر. آیا دردی در قسمتی دارید؟ آیا دچار خون‌ریزی شده‌اید؟ دچار سوزش شده‌اید؟ چه چیزی احساس ناخوشایندی در شما ایجاد کرده؟ ابتدا مطمئن شوید که حال خودتان خوب است و سپس از صحت حال پارتنرتان هم اطمینان پیدا کنید.

گاهی‌اوقات، سلامت ذهنی مردان بعد از سکس دچار آسیب می‌شود.
در یک تحقیق جدید، ۱۲۰۸ مرد یک پرسش‌نامه‌ی آنلاین که در مورد احساسات آن‌ها بعد سکس بود را به صورت ناشناس پر کردند. محققین دریافتند که ۴۱ درصد مردان نشانه‌های PCD یا گریه و ناراحتی بعد از رابطه‌ی جنسی (postcoital dysphoria) را احساس می‌کردند. این اختلال شامل چیزهایی مثل، عدم تمایل و به لمس شدن، میل به ترک اتاق، احساس رنجیدگی، بی‌قراری، بی‌احساسی و حتی احساس تهی بودن است.
همچنین مردان بعد از سکس احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنند و یک دلیل خوب برای این موضوع وجود دارد. با توجه مطلبی در Live Science:
هنگام انزال مرد، یک ترکیب از مواد شیمیایی مغزی آزاد می‌شود که یکی از هورمون‌های موجود در این ترکیب پرولاکتین نام دارد. در حالی که پرلاکتین به منشا ارضا جنسی و برانگیختی مجدد جنسی در مردان مربوط می‌شود، این هورمون همچنین حضور بسیار زیادی در هنگام خواب دارد.
در نتیجه احساس خواب‌آلودگی تقصیر شما نیست.

بعد از سکس باید چه کارهایی را انجام دهید؟
برای این‌که سلامتی خود را حفظ کنید و هیدرات (بدون کم‌آبی بدنی) و راضی بمانید، حتما بعد از سکس ادرار کنید و یک لیوان آب بنوشید، دست‌ها و ناحیه‌های شخصی خود را بشویید و از خالی کردن و شست و شوی واژن (douching) پرهیز کنید.
انجام همه‌ی این‌کارها بعد از هر بار سکس بدین معنی است که دیگر لازم نیست نگران سلامت جنسی خود باشید. اگر شما سکس روزانه دارید، این کاملا طبیعی است، فقط مطمئن شوید که حواس‌تان به خودتان هست و سکس سالم را تمرین می‌کنید و از بارداری و بیماری‌های مقاربتی (STD) خودداری می‌کنید.

Twitter
Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، از متخصصین مشاوره بگیرید.

دیدگاه خود را درج کنید